Intresset för MDH ökar bland internationella studenter

Allt fler internationella studenter söker utbildningar på Mälardalens högskola. Både antalet sökande studenter från EU-länder och från länder utanför EU har ökat, visar den senaste ansökningsstatistiken.

MDH_02_gbb.jpg

MDH_02_gbb.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Sörmland2016-02-21 17:38

Det är intresset för MDH:s utbildningar på avancerad nivå som har ökat från höstterminen 2015 till vårterminen 2016. Däremot minskade det totala antalet sökande till utbildningarna på grundnivå.

Så här ser det ut bland internationella studenter:

Till högskolans masterprogram ökade det totala antalet internationella sökande från 957 elever i fjol till 1442 elever i år. Det är en ökning med 51 procent jämfört med 2015.

Även bland dem som sökte programmen i första hand skedde en kraftig ökning. Särskilt utmärkte sig International Marketing som hade 154 procent fler förstahandssökande i år jämfört med föregående år.

Det är också International Marketing som har haft den största ökningen sedan införandet av studieavgifter för fem år sedan. När det gäller programmet Sustainable Energy Systems har antalet sökande studenter nästan fördubblats jämfört med förra året.

Antalet sökande till programmen på grundnivå har minskat i stort men två av programmen sticker ut. Det var Analytical Finance och International Business Management som lockade fler sökande än förra terminen. Analytical Finance hade den största uppgången. Där ökade antalet förstahandssökande med 43 procent.

– MDH strävar efter att vara en internationell miljö så siffrorna är glädjande, säger vikarierande rektor Paul Pettersson.

– Att läsa utomlands eller studera i en mångkulturell miljö på hemmaplan ger inte bara studenterna möjligheter till nya erfarenheter och ny kunskap, utan också en högre grad av anställningsbarhet.

Till höstterminen 2016 erbjuds elva program – grundutbildnings- och påbyggnadsprogram. Ny utbildning för i år är masterutbildningen i Innovation och Design på akademin för innovation design och teknik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om