à rets vinter har varit bister och det mÀrks bland annat pÄ försÀljningen av bilbatterier som skjuter i höjden.
â All ström gĂ„r trögare ju kallare det blir och det mĂ€rks med varje extra minusgrad att bilbatteriet fĂ„r jobba hĂ„rdare. Startmotorn vill ha mer medan batteriet levererar mindre, sĂ€ger Max Ekedahl, butiksansvarig pĂ„ Batterilagret i Eskilstuna.
De sÀljer alla sorters batterier och laddare till privatpersoner och ÄterförsÀljare och upplever just nu en stark efterfrÄgan pÄ startbatterier till bilar.
NÀr tidningen besöker butiken, dagen innan den veckovisa batterileveransen anlÀnder, Àr det utplockat och de vanligaste varianterna Àr slutsÄlda.
â I morgon lĂ€r vi fĂ„ ett bra motionspass, sĂ€ger Max Ekedahl till kollegan Fredrik Hammar, efter att ha kollat leveransbeskedet.
Fem pallar, med 40 batterier vardera, ska möbleras om och det blir slitigt nÀr en kompakt energikÀlla vÀger 15 kilo eller mer.
â Under vĂ„r och sommar gĂ„r det mer mc- bĂ„t- och fritidsbatterier. Nu Ă€r det högsĂ€song för startbatterier till bilar, som vi sĂ€ljer avsevĂ€rt fler av pĂ„ vintern, sĂ€ger Max Ekedahl.
Han sÀger att livslÀngden pÄ ett bilbatteri till stor del beror pÄ körstil och ger en rad tips pÄ hur man kan fÄ det att hÄlla lÀngre.
â En bilbatteri, som dagligen rullar mellan Eskilstuna och Stockholm, mĂ„r bĂ€ttre Ă€n ett som startas tvĂ„ gĂ„nger i veckan och kör ett par kilometer till mataffĂ€ren.
Det handlar om en balans mellan antal starter, uttag ur batteriet â och körstrĂ€cka, som laddar upp detsamma.
â En motorvĂ€gskörning med högre varvtal Ă€r mycket mer effektivt i underhĂ„llningssynpunkt Ă€n en tomgĂ„ngskörning.
Max Ekedahl slÄr gÀrna ett slag för underhÄllsladdning och menar att det Àr enklare Àn vad mÄnga tror.
â Finns möjligheten att koppla in en underhĂ„llsladdare sĂ„ gör det jĂ€ttestor skillnad â sĂ€rskilt nĂ€r det Ă€r sĂ„ kallt som nu. Det enda som krĂ€vs Ă€r ett eluttag och med dagens smartladdare Ă€r det ingen fara att ha den i över natten.
â PĂ„ vintern gĂ„r det utmĂ€rkt att ladda bilbatteriet nĂ„gon gĂ„ng i mĂ„naden och tĂ€tare Ă€n sĂ„ om det behövs.
Om batteriet Ă€r trasigt, i dĂ„ligt skick eller har för lĂ„g spĂ€nning kan det vara svĂ„rt att starta bilen nĂ€r det Ă€r kallt â Ă€ven med hjĂ€lp av startkablar frĂ„n en annan bil.
â SpĂ€nningen utjĂ€mnas mellan bĂ„da batterierna nĂ€r startkablar kopplas pĂ„. Det innebĂ€r att det dĂ„liga batteriet sĂ€nker spĂ€nningen i hjĂ€lpbatteriet sĂ„ att kraften kanske inte rĂ€cker till, sĂ€ger Fredrik Hammar och fortsĂ€tter:
â Ett effektivt alternativ till att byta batteri kan vara att koppla in en modern startbooster för att försöka fĂ„ igĂ„ng det gamla batteriet. En sĂ„dan fĂ„r plats i handskfacket och kan vara till stor hjĂ€lp nĂ€r bilen inte vill starta.
En vanlig uppfattning som Max Ekedahl ofta fÄr tillbakavisa Àr att moderna bilbatterier inte hÄller lika lÀnge som förr.
â TvĂ€rtom, utvecklingen gĂ„r framĂ„t och kvalitĂ©n pĂ„ batterier har blivit bĂ€ttre. Samtidigt har bilarnas utrustning blivit mycket mer krĂ€vande. DieselvĂ€rmare och start-stopfunktion tar mer pĂ„ batteriet Ă€n vad mĂ„nga tror.
â MissförstĂ„ mig inte, vi vill gĂ€rna sĂ€lja nya batterier, men skulle fler underhĂ„lla sitt befintliga sĂ„ skulle de ocksĂ„ kunna undvika mĂ„nga problem.