Knepen: SÄ fÄr bilbatteriet lÀngre livslÀngd i kylan

Ishinna pĂ„ vindrutan, avtagande kĂ€nsel i fingrarna och en bil som nĂ€tt och jĂ€mt vill starta. KĂ€nns det bekant? StrĂ€ng kyla upplevs i allmĂ€nhet som ett obehag – bilbatterier hatar den. "Det mĂ€rks direkt pĂ„ försĂ€ljningen nĂ€r köldknĂ€pparna kommer – och i Ă„r har det varit ett gĂ€ng", sĂ€ger Max Ekdahl, butiksansvarig pĂ„ Batterilagret.

Fredrik Hammar och Max Ekedahl, pÄ Batterilagret, har högsÀsong nÀr kylan gör sitt intÄg. Veckotilldelningen av startbatterier till bilar gÄr Ät snabbt nÀr kvicksilvret letar sig söderut i termometern.

Fredrik Hammar och Max Ekedahl, pÄ Batterilagret, har högsÀsong nÀr kylan gör sitt intÄg. Veckotilldelningen av startbatterier till bilar gÄr Ät snabbt nÀr kvicksilvret letar sig söderut i termometern.

Foto: Joakim Serrander

Sörmland2021-02-13 04:48

Årets vinter har varit bister och det mĂ€rks bland annat pĂ„ försĂ€ljningen av bilbatterier som skjuter i höjden. 

– All ström gĂ„r trögare ju kallare det blir och det mĂ€rks med varje extra minusgrad att bilbatteriet fĂ„r jobba hĂ„rdare. Startmotorn vill ha mer medan batteriet levererar mindre, sĂ€ger Max Ekedahl, butiksansvarig pĂ„ Batterilagret i Eskilstuna.

De sÀljer alla sorters batterier och laddare till privatpersoner och ÄterförsÀljare och upplever just nu en stark efterfrÄgan pÄ startbatterier till bilar.

NĂ€r tidningen besöker butiken, dagen innan den veckovisa batterileveransen anlĂ€nder, Ă€r det utplockat och de vanligaste varianterna Ă€r slutsĂ„lda. 

– I morgon lĂ€r vi fĂ„ ett bra motionspass, sĂ€ger Max Ekedahl till kollegan Fredrik Hammar, efter att ha kollat leveransbeskedet.

Fem pallar, med 40 batterier vardera, ska möbleras om och det blir slitigt nÀr en kompakt energikÀlla vÀger 15 kilo eller mer.

– Under vĂ„r och sommar gĂ„r det mer mc- bĂ„t- och fritidsbatterier. Nu Ă€r det högsĂ€song för startbatterier till bilar, som vi sĂ€ljer avsevĂ€rt fler av pĂ„ vintern, sĂ€ger Max Ekedahl.

Han sÀger att livslÀngden pÄ ett bilbatteri till stor del beror pÄ körstil och ger en rad tips pÄ hur man kan fÄ det att hÄlla lÀngre.

– En bilbatteri, som dagligen rullar mellan Eskilstuna och Stockholm, mĂ„r bĂ€ttre Ă€n ett som startas tvĂ„ gĂ„nger i veckan och kör ett par kilometer till mataffĂ€ren. 

Det handlar om en balans mellan antal starter, uttag ur batteriet – och körstrĂ€cka, som laddar upp detsamma. 

– En motorvĂ€gskörning med högre varvtal Ă€r mycket mer effektivt i underhĂ„llningssynpunkt Ă€n en tomgĂ„ngskörning.

Max Ekedahl slÄr gÀrna ett slag för underhÄllsladdning och menar att det Àr enklare Àn vad mÄnga tror.

– Finns möjligheten att koppla in en underhĂ„llsladdare sĂ„ gör det jĂ€ttestor skillnad – sĂ€rskilt nĂ€r det Ă€r sĂ„ kallt som nu. Det enda som krĂ€vs Ă€r ett eluttag och med dagens smartladdare Ă€r det ingen fara att ha den i över natten.

– PĂ„ vintern gĂ„r det utmĂ€rkt att ladda bilbatteriet nĂ„gon gĂ„ng i mĂ„naden och tĂ€tare Ă€n sĂ„ om det behövs.

undefined
Med startkablar kan det gÄ att fÄ igÄng ett dÄligt batteri med hjÀlp av ett med god spÀnning.

Om batteriet Ă€r trasigt, i dĂ„ligt skick eller har för lĂ„g spĂ€nning kan det vara svĂ„rt att starta bilen nĂ€r det Ă€r kallt – Ă€ven med hjĂ€lp av startkablar frĂ„n en annan bil. 

– SpĂ€nningen utjĂ€mnas mellan bĂ„da batterierna nĂ€r startkablar kopplas pĂ„. Det innebĂ€r att det dĂ„liga batteriet sĂ€nker spĂ€nningen i hjĂ€lpbatteriet sĂ„ att kraften kanske inte rĂ€cker till, sĂ€ger Fredrik Hammar och fortsĂ€tter:

– Ett effektivt alternativ till att byta batteri kan vara att koppla in en modern startbooster för att försöka fĂ„ igĂ„ng det gamla batteriet. En sĂ„dan fĂ„r plats i handskfacket och kan vara till stor hjĂ€lp nĂ€r bilen inte vill starta.

undefined
En Jumpstarter, eller startbooster, kan vara effektiv att koppla in nÀr ett startbatteriet inte fungerar.

En vanlig uppfattning som Max Ekedahl ofta fÄr tillbakavisa Àr att moderna bilbatterier inte hÄller lika lÀnge som förr.

– TvĂ€rtom, utvecklingen gĂ„r framĂ„t och kvalitĂ©n pĂ„ batterier har blivit bĂ€ttre. Samtidigt har bilarnas utrustning blivit mycket mer krĂ€vande. DieselvĂ€rmare och start-stopfunktion tar mer pĂ„ batteriet Ă€n vad mĂ„nga tror.

– MissförstĂ„ mig inte, vi vill gĂ€rna sĂ€lja nya batterier, men skulle fler underhĂ„lla sitt befintliga sĂ„ skulle de ocksĂ„ kunna undvika mĂ„nga problem. 

Koppla pÄ startkablar

SÄ startar du en trött bil med hjÀlp av startkablar.

FÀst först ena Ànden av startkablarnas klÀmmor pÄ hjÀlpbatteriets poler. Svart pÄ minus och röd pÄ plus. FÀst dÀrefter andra Àndens klÀmmor pÄ bilen som behöver hjÀlp. Den svarta klÀmman ska fÀstas i nÄgot jordat i motorrummet och den röda pÄ det dÄliga batteriets pluspol. Kontrollera att samtliga klÀmmor har kontakt.

Starta det hjÀlpande batteriets motor och försök dÀrefter starta bilen med det döda batteriet.

Obs! Viktigt att koppla rÀtt!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!