Är det er förtjänst att kalklinbanan står kvar?
– Ja det tror jag, vi håller ju på och tjatar och sådär. Annars hade den nog varit riven för fem år sedan, säger Anders Ellner
På tisdag har ni workshop i Västermo bygdegård, vad hoppas du kommer att hända där?
– Jag hoppas att det kommer mycket folk, med många bra idéer.
I en artikel i Eskilstuna-Kuriren från april i år sa Klaus-Jürgen Schmidt, ordförande i föreningen, att om inget händer i dialogen med markägarna före påsk är det kört för kalklinbanan. Är det kört nu?
– Då säger vi väl midsommar i stället. Vi är optimister, även om det är kärvt nu. Men vi har inte gett upp hoppet.
Vad kommer hända med Kalklinbanans vänner om linbanan rivs?
– Då har vi lite planer till Västermo, Malmberga. Där finns en stor station, verkstad, förråd och alla gamla fordon. Där har vi då planer på ett kulturhistoriskt museum med ett café, guidade turer och filmvisning.
Och vad kommer hända om linbanan får stå kvar?
– Då blir det 9 kilometer linbana. I första hand vill vi bara låta vagnarna rulla. Det fanns planer på att låta besökare åka med, men det kostar väldigt mycket, både i pengar och huvudbry.
Ni kämpar på?
– Ja… En stund till i alla fall, men det börjar ta emot.