MTR får böta mångmiljonbelopp för tågstrulet

Mälardalstrafik är inte nöjda med MTR:s försök att lösa tågstrulet. Alla inställda och försenade tåg har nu kostat MTR mångmiljonbelopp. "Vi ger oss inte förrän varje avgång går som den ska", säger Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth.

Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth är inte nöjd med hur MTR hanterat tågkaoset. "Resenärerna har inte fått den tidtabell vi lovat", säger hon.

Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth är inte nöjd med hur MTR hanterat tågkaoset. "Resenärerna har inte fått den tidtabell vi lovat", säger hon.

Foto: Veronica Karlsson

Sörmland2022-06-14 06:29

Så fort MTR tog över ansvaret för Mälartåg i december, stod det klart att personalen inte skulle räcka. En del av SJ:s lokförare som tidigare kört Mälartågen, körde även andra tåg. Därför var det inte självklart vilka som skulle ingå i verksamhetsövergången. Det säger Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth, som tycker att MTR:s åtgärder för att rätta till problemen både har varit för kraftlösa och att de gått för långsamt.

– Det har gått jättedåligt – vi är inte alls nöjda. Det har varit alldeles för många försenade och inställda tåg. Resenärerna har inte fått den tidtabell vi lovat. I mars skruvade vi upp tonläget kring avtalsföljden, säger hon.

MTR vidtog då olika åtgärder, men Mälardalstrafik såg snart att det inte räckte.

I maj ställde de därför nya krav på att MTR följer det avtal som de ingått. Kraven har tre huvudpunkter: Trafiken ska gå i tid, tåg ska inte ställas in och fordonen ska vara hela och rena.

undefined
Uppdragsgivarna Mälardalstrafik har ställt en rad krav på MTR gällande allt från puntlighet till att tågen ska vara rena. Mälardalstrafiks vd säger att de skruvade upp tonen rejält mot MTR i mars.

Har ni till och med funderat på att bryta avtalet?

– Vi tittar på alla lösningar. Just nu har vi den här åtgärdsplanen. Resenärerna gynnas inte av det strul det skulle innebära att byta avtal, säger Helena Ekroth.

Att MTR inte har uppfyllt vad de åtagit sig, har hittills kostat dem mångmiljonbelopp. Exakt hur många miljoner det handlar om, vill Helena Ekroth inte svara på, men det handlar både om uteblivna intäkter och ökade utgifter.

MTR får en grundersättning för att köra Mälartågen. För varje inställd avgång, drar Mälardalstrafik av pengar.

– Det gör vi oavsett vem som är vållande till problemet, säger Ekroth.

Vid förseningar tillkommer ytterligare viten. Utöver det finns en incitationsmodell, där MTR har möjlighet till både bonus och malus, alltså viten, beroende på hur väl de uppfyller ett femtontal olika punkter. I punkterna ingår bland annat renhet och städning, kundnöjdhet, bemötande och trygghet.

undefined
Hundratals nyrekryterade som kom in samtidigt på MTR gjorde att orutinerad personal tog felaktiga beslut gällande vilka tåg som skulle ställas in, menar Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth.

Helena Ekroth menar att källan till MTR:s problem är personalbristen. Färre SJ-anställda än väntat valde att följa med över till MTR och företaget försökte då rekrytera ny personal.

– Det blev hundratals nya på jobbet samma dag. Sedan drabbades de också hårt av omikron, både tågvärdar, lokförare och trafikledningen. Det blev tufft. Det är brist på lokförare i hela landet och det är ett kvalificerat yrke, det går inte att bara plocka in någon från gatan.

Följden blev att orutinerad personal tog fel beslut.

– De hann inte värdera vilka avgångar som skulle köras, så det kunde bli tre inställda tåg på raken. De hade inte lärt sig exempelvis vilka avgångar som måste köras till varje pris och när man ska sätta in ersättningstrafik.

undefined
Vi fick inga signaler på förhand om att MTR inte skulle klara av uppdraget, säger Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik.

Hade man inte kunnat förutse risken för personalbrist vid upphandlingen? 

– Marknaden lämnade anbud på ett scenario där de såg behov av att rekrytera ett visst antal. De trodde på projektet.

Hade MTR verkligen förutsättningar att köra trafiken?

– Det fanns inga farhågor om att det inte skulle gå. Ingen protesterade i förväg – hade vi fått sådana signaler hade vi givetvis lyssnat. Vi ser inte att det finns något mer vi hade kunnat göra.

Det kom som en överraskning?

– I andra branscher har det varit brist på personal länge, men det har aldrig varit på tapeten tidigare att vi inte skulle ha tillräckligt med lokförare i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!