Den borttagna pensionÀrsrabatten, de slopade poÀngssystemet och att sista minuten-biljetterna tagits bort har lett till kritik mot MÀlartÄg sedan MÀlardalstrafik tog över hanteringen av biljetterna och MTR blev operatör efter SJ.
â Det nya biljettutbudet, dĂ€r vi inte som SJ erbjuder sista minuten-priser och inte lĂ€ngre har rörliga priser som Ă€r billigare om du bokar lĂ„ngt i förvĂ€g, har mött reaktioner bland pensionĂ€rer som kontaktat MĂ€lardalstrafik i vĂ„ra olika kanaler, sĂ€ger Katarina Myrberg, kommunikatör pĂ„ MĂ€lardalstrafik.
Tanken har varit att förenkla biljettsystemet.
â Vi har valt att ha fasta priser, precis som mycket annan kollektivtrafik, som gör att du vet vad resan kostar oavsett om du bokar din resa en dag innan eller lĂ„ngt i förvĂ€g.
Och det Àr just detta, snarare Àn den slopade pensionÀrsrabatten som mÄnga pensionÀrer reagerat pÄ.
â De pensionĂ€rer som vi har varit i kontakt med har reagerat mot Ă€r inte avsaknad av denna rabatt â utan att de inte lĂ€ngre kan boka sista minuten-resor och att det inte erbjuds nĂ„gon âboka tidigt-rabattâ om du bokar din resa lĂ„ngt i förvĂ€g.
Kan biljettpriserna komma att ses över nu efter kritiken?
â MĂ€lardalstrafik har inlett ett arbete dĂ€r vi utvĂ€rderar dagens villkor nĂ€r det gĂ€ller biljetter och priser. Men man fĂ„r ha respekt för att det inte Ă€r gjort i en handvĂ€ndning, för det fĂ„r inte vara ett hastverk.