Polisens biljakter, som formellt kallas "efterföljanden", har den senaste tiden varit föremål för debatt. En bidragande orsak till diskussionen är den händelse i mars 2013, när två unga män omkom efter att ett polisbefäl beordrat att Hjulstabron mellan Enköping och Strängnäs skulle öppnas, för att stoppa männens.
Också i Katrineholm har polisens efterföljande debatterats efter att en polisbil hamnade på sidan efter ett efterföljande i Nävertorp, i juni i år. Det som diskuterades var om polisen utsatt allmänheten för fara i och med efterföljandet.
Men i höst ändras reglerna för när och hur polisen ska bete sig när bilar ska stoppas.
Ett förslag är att ta bort begreppet "efterföljande" och i stället använda begreppet "förföljande".
– Förföljande är egentligen på ett visst avstånd, efterföljande är direkt efter det misstänkta fordonet. Det har varit begreppsförvirrning. Ibland när patruller fått order om efterföljande har det uppfattats som förföljande, säger Thomas Redlund, tillförordnad chef för polisens Länskommunikationscentral, LKC, i Sörmland.
Vakthavande befäl på LKC följer patrullernas arbete och har till uppgift att se till att patrullen bryter förföljandet om det skulle innebära fara för någon.
Det har enligt Redlund inträffat, att när vakthavande befäl sagt "bryt efterföljandet", har det tolkats som att patrullen kan lägga sig närmare den förföljda bilen.
– Det vore ändamålsenligt att ändra begreppen och bara ha "förföljande" och klara direktiv som "ligg nära", "slå på blåljuset". Order från vakthavande måste vara glasklara, säger Thomas Redlund.
Ett annat förslag är att oftare använda spikmattor i stället för att preja förföljda fordon. Då är tanken att en patrull som befinner sig framför den misstänkta bilen lägger ut mattorna.
– Det är redan mer spikmatta än prejanden. Med mattor blir det en ganska kontrollerad stoppsträcka, det blir ingen tvärnit, säger Redlund.
Det är grundläggande, enligt Redlund, att ställa frågan hur viktigt det är att få stopp på bilen.
– Jag tycker att vi reflekterar över om och när vi ska använda grovt våld för att få stopp på bilar, redan nu, säger han.