I förra veckan stod det klart att MTR Jota AB vunnit upphandlingen om Mälartågen som trafikerar flera sträckor i Sörmland. Enligt uppdragsgivaren Mälardalstrafik, som ansvarar för den regionala kollektivtrafiken, är det åttaåriga avtalet värt fyra miljarder kronor. Från den 12 december 2021 tar MTR över drift och underhåll av Mälartågen på fem tåglinjer.
I och med affären petas nuvarande tågoperatör SJ från att köra på sträckorna, ett besked som slog ner som en bomb bland tågpersonalen i Sörmland. Berörd SJ-personal tas dock över av det nya bolaget.
– Det är klart att det finns en oro för hur det ska bli när vi byter arbetsgivare och måste omförhandla alla avtal, sade lokföraren Annette Kusma till tidningen då nyheten kom.
MTR har sitt huvudsäte i Hongkong genom börsnoterade bolaget MTR Corporation. Det äger i sin tur MTR Nordic som är ett svenskt aktiebolag med nordisk ledning. MTR Nordic består av sex olika bolag som bland annat driver tunnelbanetrafiken och pendeltågen i Stockholm, fjärrtåg mellan Stockholm och Göteborg samt sköter underhåll av fordon.
– Vi är ett helägt dotterbolag till MTR Corporation, ett börsnoterat bolag som drivs på helt kommersiella grunder. Då MTR Nordic verkar i Sverige följer vi svensk lagstiftning och har svenska kollektivavtal i hela verksamheten, säger Henrik Dahlin, vd för MTR Pendeltågen.
Enligt Henrik Dahlin har MTR nära 5 500 medarbetare i Sverige. Var MTR Jota AB och Mälartågen hamnar i bolagsstrukturen är ännu oklart.
– Vi har just nu ett tilldelningsbeslut och behöver av respekt för anbudsprocessen invänta den överklagandeperiod vi befinner oss i innan vi kan svara på det.
Varför ”Jota”?
– Jota är den nionde bokstaven i det grekiska alfabetet och ett arbetsnamn som använts under anbudsprocessen.
Vad kan ni säga till den personal som nu arbetar på berörda tåglinjer och som är orolig över att få ny arbetsgivare?
– Vi är oerhört glada och stolta över att vi har fått förtroendet att ta över uppdraget att driva Mälartåg. Samtidigt har vi stor respekt för att beslutet kan upplevas som omvälvande och har därför förståelse för att man som medarbetare kan känna en viss oro. Vi vill låta överklagandeperioden ha sin gång men jag vill säga till alla medarbetare inom Mälartåg att vi känner ett stort ansvar och ödmjukhet över att få in dem, deras kunskap och erfarenhet i vår organisation, meddelar Dahlin.