Nytt digitalt företagarnätverk

3 500 småföretag från Mälardalen ingår i ett nytt digitalt affärsnätverk som ska öka möjligheterna att sälja tjänster och produkter via nätet.

Sörmland2016-05-07 07:00

Bakom nätverket står företagarorganisationen Företagarna och tjänsteförmedlaren Offerta. Totalt ingår 45 000 småföretag från hela landet i nätverket.

– Vi månar om att alla dessa småföretag faktiskt kommer loss och agerar nu. Det finns en väldig massa affärer att göra där kunden börjar sitt tjänsteköp online, säger Jens Nilsson, vd på Offerta.

Företagarnas vd, Günther Mårder, menar att affärsnätverket innebär goda möjligheter för organisationens medlemmar.

– Vi vill ge våra medlemmar bättre förutsättningar att utvecklas och att göra bra affärer. Det här nya affärsnätverket blir unikt i sitt slag och vi ger våra medlemmar och andra småföretag ett försprång in i den nya digitala affärsvärlden, säger han.

Det nya affärsnätverket ska hjälpa småföretagare att komma i kontakt med både varandra och privatkunder.

– Syftet är att ta alla dessa småföretagare mycket närmare möjligheten att få nya kunder online och att dessutom möjliggöra en stor gemensam marknadsplats när vi båda går samman på det här sättet. Alla medlemmar i Företagarna och de företag som är anslutna till Offerta sedan tidigare kan göra affärer med varandra på ett enkelt sätt, säger Jens Nilsson på Offerta.

Företagarnas medlemmar kommer att kunna få en profilsida med en beskrivning av sitt företag på organisationens webbplats. Medlemmar kommer även att genom en applikation kunna få och besvara offerter från andra medlemmar och från företag anslutna till Offerta. De kommer dessutom att kunna köpa till en tjänst som innebär att de själva kan skicka ut offerter till andra.

Tjänsten bygger på den modell som Offerta i dag har för tjänsteförmedling på nätet och som de senaste 12 månaderna gett uppdrag för cirka 3,5 miljarder kronor för svenska företag.

– Vi tror att vi kan förflytta ännu mer konsumtion till den här gemensamma marknadsplatsen och därigenom hjälpa våra respektive medlemmar och kunder att växa, säger Jens Nilsson på Offerta och fortsätter:

– Vi vill att de ska vinna ett par kunder till per år som de annars inte hade vunnit. Jag tror att de skulle vara ganska glada för det.

Allt fler företag och kunder möts på nätet till följd av den digitala utvecklingen. Många småföretagare har dock inte tid eller råd att göra de anpassningar som krävs för att kunna göra affärer på det nya sättet.

– Det här är en gemensam ansats och ett gemensamt krafttag där två parter bidrar från var sitt håll med konkreta saker. Det som föds är ändå stort, säger Jens Nilsson.

Enligt Offerta och Företagarna innebär nätverket en stor möjlighet att komma igång med näthandel.

– Det har inte funnits något större affärsnätverk eller någon större marknadsplats där småföretagare är samlade och på ett så enkelt sätt kan initiera kontakter med varandra och få direkta offertförfrågningar från allmänheten och konsumenterna rakt in i sin inkorg. Det är ganska kraftfullt, framför allt för de som är lite proaktiva, säger Jens Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om