Ökat intresse för flygplatsen i Kjula

Bromma flygplats sparkar ut det så kallade allmänflyget. Därför vänds nu blickarna mot Eskils­tuna flygplats i Kjula.
– Just nu undersöks vilka förutsättningar det finns för flyget, säger Jan Rundgren, biträdande kommundirektör i Eskilstuna.

Sörmland2012-01-12 17:34

Just nu kan man likna logistikparken i Kjula vid ett jättelikt schaktområde. Det är här det är tänkt att ett nytt logistiskt nav ska byggas upp i närheten av E 20 och den nyss indragna järnvägsförbindelsen till Svealandsbanan.

Mitt i hjärtat av logistikparken finns även Eskilstuna flygplats.

I juni 2006 avkunnades en miljödom av Miljödomstolen vilken medgav 27 400 flygrörelser per år. Men långt ifrån så många rörelser sker vid flygfältet.

Det finns med andra ord plats för fler flygaktörer i Kjula.

– Vi har en situation där logistikparken utvecklas. Järnvägen dras in i området och man planar ut marken för att erbjuda tomter till olika aktörer. Samtidigt har vi en flygplats i området, säger Jan Rundgren.

Tvingas bort från Bromma

Han berättar att det rör på sig vad gäller flygtrafiken i regionen. Framför allt handlar det om att det så kallade allmänflyget – all civil luftfart utom det tunga trafik- och charterflyget – håller på att tvingas bort från Bromma utanför Stockholm.

Det betyder i sin tur att Eskilstuna flygplats blir mer och mer intressant för aktörer inom allmänflyget.

– Det finns flygplatser i Västerås och Örebro, men inget som ligger så nära Stockholm som Eskilstuna flygplats, säger Jan Rundgren.

Just nu genomförs en utredning om hur intresset ser ut och vilken typ av flygtrafik som kan tänkas vara intressant för Kjula.

Tanken är att i framtiden kunna kombinera vägtransporter, järnväg och flyg för att tillgodose alla transportkrav som eventuella företag i logistikparken kan tänkas vara i behov av.

Flygplatsen skulle kunna användas av företag som snabbt vill ut med specialutrustning. Exempelvis hi-techföretag som snabbt måste ut med reservdelar.

Intresse finns

Enligt Jan Rundgren finns det ett intresse för Eskilstuna. Och kommunen ser gärna att verksamheten vid flygplatsen tas över av någon annan aktör än kommunen.

– Men just nu är det inte lönsamt, säger han.

Lönsamheten skulle dock kunna finnas där om flera aktörer går samman och det växer upp en omfattande verksamhet i området med tillhörande restauranger och annan kringverksamhet.

Men för att något ska hända vid flygplatsen krävs politiska beslut om inriktningen för flygplatsen.

– Det här kryper närmare och vi måste få den politiska ledningen att sätta ner foten, säger Jan Rundgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om