Förra veckan rapporterade Kuriren om intern kritik från personer med insyn i vägbygget på riksväg 56. Det handlade bland annat om att vissa moment inte hade gjorts färdiga inför asfaltering, vilket enligt källorna skapade "kaos".
Efter publiceringen hörde grävmaskinisten Peter Pettersson av sig. Han jobbar med ledningsarbeten intill Sunds gärde, men är inte en del av ombyggnationen på 56:an. I torsdags såg han att vägbyggarna hade lämnat en flera decimeter hög asfaltskant vid infarten till flygfältet.
– Den var två decimeter hög och den hade de lämnat utan att grusa upp anslutningen ordentligt, säger Peter Pettersson.
Några vägarbetare dök aldrig upp, vilket gjorde att han själv tvingades lägga dit eget grus. På fredagsmorgonen hade det lagts ytterligare ett flera centimeter tjockt asfaltslager, utan någon uppgrusning av utfarten.
– Det är inte alls enligt praxis. Alla anslutande vägar ska göras farbara omgående. Det säger sig självt att man inte kan lämna en flera decimeter hög asfaltskant och tro att man kan åka över den med vanlig bil.
Är det här verkligen så allvarligt?
– En hög asfaltskant är inte allvarligt i sig, men i det här fallet var det på en väg där även vanliga personbilar kör. De kunde varken ta sig in eller ut utan att riskera skada på sina fordon. Det är skillnad för oss som har arbetsfordon, säger Peter Pettersson.
Kollegan Liza Lagemyr Zetterman undrar också hur saker hanteras.
– Jag var på väg att skälla på dem för den höga kanten de hade lämnat, men det fanns ju ingen att prata med, säger hon.
Enligt Peter Pettersson har det också förekommit brister när personal arbetat på vägen.
– Flera moment, som kräver trafikavstängningar eller skydd av TMA-fordon, har utförts utan något som helst skydd. Vid ett tillfälle, när man väl hade skyddsbilar, ställdes dessa på vardera sida om vägen, vilket gjorde att trafik från båda håll fick mötas i mitten. Helt galet.
Du som arbetar i samma bransch, vad tycker du om vägbygget?
– Alla jag har pratat med har dömt ut det här för länge sen. De arbetar bakåtvänt i stället för att göra färdigt en sak. Vid schaktarbeten städar man undan löpande och slänger inte stenar och rötter åt sidan, som man har gjort här, säger Peter Pettersson.
Torbjörn Arvidsson är biträdande projektledare på Trafikverket. Han har förståelse för kritiken om den höga asfaltskanten, men förklarar att sena ändringar gjorde att vägen blev lite högre än vad de hade grusat för.
– Ibland händer det saker som inte alltid är planerat. Det kan leda till att man inte hinner med allt eller att det glöms bort. Men vill man hitta fel, så är det inte svårt, säger han.