Polisen kritiseras för lång handläggningstid

Bedrägeriet tog 3,5 år att utreda. Nu kritiseras Sörmlandspolisen av Justitiekanslern, JK, för att det tagit för lång tid.
JK:s beslut visar också att handläggningstiden inte varit det enda problemet i myndigheternas hantering av ärendet.

Sörmland2009-11-14 06:30

– Det har varit så himla många turer. Jag har inte fått något vettigt svar någonstans, säger kvinnan som anmälde bedrägeriet.

Allt började när hon skulle sälja sin bil hösten 2004. Köparen sålde bilen vidare utan att ha betalt den.

Sörmlandspolisen fick anmälan om bedrägeri i oktober 2004. Månaden efter fattade en åklagare beslut om att utredningen skulle drivas vidare.

I april 2005 hördes kvinnan som blivit bedragen, och knappt ett år senare ett vittne. Däremellan hade ingenting hänt.

Lägsta prioritet

Hösten 2006 fick polisen en förfrågan från åklagaren vad som hände i ärendet. Svaret blev att ärendet fått lägsta prioritet och att ingenting hände.

Först i april 2008, tre och halvt år efter polisanmälan gjorts, förhördes den misstänkta kvinnan. Hon erkände bedrägeri och utredningen redovisades till åklagare. Åklagaren beslutade dock att lägga ner förundersökningen med motiveringen att kvinnan redan dömts för andra brott och fått ett straff som var tillräckligt för att omfatta även bedrägeriet.

Rikspolisstyrelsen anser i ett yttrande att det hade varit naturligt att höra den misstänkta tidigare. Den långa handläggningstiden är dock inte det enda problemet i sammanhanget

Läs hela artikeln i lördagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om