ProduktförsÀkring kan ge skydd som man redan har

Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ uppmanar konsumenter att tÀnka igenom ordentligt om de verkligen behöver en produktförsÀkring nÀr de köper elektronikprylar.

Gabriella Hallberg vid Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ tipsar om att jÀmföra produktförsÀkringen med skyddet som man redan har i hemförsÀkringen

Gabriella Hallberg vid Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ tipsar om att jÀmföra produktförsÀkringen med skyddet som man redan har i hemförsÀkringen

Foto: TT/Privat/montage

Sörmland2020-12-23 04:45

– Det viktigaste Ă€r att jĂ€mföra produktförsĂ€kringen med vad du redan har för skydd i hemförsĂ€kringen och vad du kan komplettera med för skydd i hemförsĂ€kringen annars. Glöm inte heller att du dessutom redan har ett skydd i konsumentköplagen och genom varans garanti, sĂ€ger Gabriella Hallberg, jurist vid Konsumenternas FörsĂ€kringsbyrĂ„.

– Man behöver inte tacka ja direkt. Man kan ha lite is i magen och be om att Ă„terkomma nĂ€r man har kontrollerat med sitt försĂ€kringsbolag. 

Vid köp av mobil, tv eller dator erbjuds ofta en speciell produktförsĂ€kring som ersĂ€tter produkten om den slutar fungera eller blir skadad av nĂ„gon plötslig, oförutsedd hĂ€ndelse. Ofta Ă€r prylarna dock inte helt utan skydd Ă€ven om konsumenten avstĂ„r frĂ„n en produktförsĂ€kring. Om varan skadas vid en plötslig och oförutsedd hĂ€ndelse gĂ€ller hemförsĂ€kringens allrisktillĂ€gg. Ă„ven vissa bankkort innehĂ„ller en allriskförsĂ€kring eller har en förlĂ€ngd garanti.

I vissa mer omfattande hemförsĂ€kringar ingĂ„r ett elektronikskydd som motsvarar innehĂ„llet i en produktförsĂ€kring. Elektronikskyddet gĂ€ller till skillnad frĂ„n en produktförsĂ€kring inte bara för en enskild vara utan för alla elektronikvaror. Det lönar sig dĂ€rför sĂ€llan att teckna en produktförsĂ€kring för varje produkt man köper. Ett elektronikskydd gĂ„r ocksĂ„ ofta att teckna som tillĂ€gg till hemförsĂ€kringen.

– Det Ă€r vanligt att ungdomar vill ha den senaste modellen av en mobiltelefon. Man kanske uppfattar att försĂ€kringspremien Ă€r en liten summa i förhĂ„llande till den dyra produkten och vet inte riktigt vad man tecknar, sĂ€ger Gabriella Hallberg. 

Hon tipsar om att jĂ€mföra kostanden för att komplettera sin hemförsĂ€kring med allrisktillĂ€gg och elektronikskydd med vad det skulle kosta att ha en produktförsĂ€kring under hela den tidsperiod som man tror att man kommer att ha produkten. 

– Hur mĂ„nga Ă„r tror du att du kommer att anvĂ€nda produkten? Gör en överslagsrĂ€kning pĂ„ vad premien blir innan du tackar ja. 

– Man kan ocksĂ„ tĂ€nka att varan man köpte helt plötsligt blev mĂ„nga hundralappar dyrare nĂ€r man lĂ€gger till kostnaden för produktförsĂ€kringen. 

Konsumenterna har Ă€ven skydd av konsumentköplagen som ger konsumenten rĂ€tt att reklamera fel pĂ„ varan om felet fanns nĂ€r varan avlĂ€mnades Ă€ven om felet visar sig först senare. Dessutom kan sĂ€ljaren ha lĂ€mnat en garanti som gĂ€ller under viss tid. Om varan gĂ„r sönder inom garantitiden har man rĂ€tt till en ny vara eller till reparation.

En fördel med produktförsĂ€kringar Ă€r att avskrivningsreglerna ibland kan ibland vara förmĂ„nligare Ă€n i hemförsĂ€kringen, det vill sĂ€ga produktförsĂ€kringsbolaget kan vara "snĂ€llare" i en Ă„ldersbedömning av varan. ProduktförsĂ€kringar kan Ă€ven ha en lĂ€gre sjĂ€lvrisk eller ingen sjĂ€lvrisk alls. 

Konsumenternas FörsĂ€kringsbyrĂ„ fĂ„r frĂ„gor frĂ„n konsumenter som bland annat kan handla om att det upplevs som svĂ„rt att sĂ€ga upp produktförsĂ€kringar. 

Gabriella Hallberg uppmanar konsumenter att kontrollera vilka undantag som finns.

– Man kan gĂ€rna lĂ€sa villkoren först och inte bara bli övertalad av en sĂ€ljare. Om man Ă€r nyfiken pĂ„ vad den hĂ€r försĂ€kringen innehĂ„ller behöver man skaffa sig en egen uppfattning och kontrollera vad det finns för undantag sĂ„ att man inte tackar ja till nĂ„got som man inte vet vad det Ă€r. Du kan frĂ„ga sĂ€ljaren om det finns det nĂ„gra undantag. Det Ă€r inte sĂ€kert att sĂ€ljaren kan svara pĂ„ det. 

ProduktförsÀkringar

Vid köp av till exempel tv, mobil och dator erbjuds ofta produktförsĂ€kringar som ersĂ€tter produkten om den slutar fungera eller blir skadad av nĂ„gon plötslig, oförutsedd hĂ€ndelse. Konsumenterna Ă€r dock inte helt oskyddade om de avstĂ„r frĂ„n en produktförsĂ€kring eftersom de ofta redan har ett bra skydd i hemförsĂ€kringen. En fördel med produktförsĂ€kringar Ă€r att avskrivningsreglerna ibland kan ibland vara förmĂ„nligare Ă€n i hemförsĂ€kringen. 

KĂ€lla: Konsumenternas FörsĂ€kringsbyrĂ„. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!