â Det viktigaste Ă€r att jĂ€mföra produktförsĂ€kringen med vad du redan har för skydd i hemförsĂ€kringen och vad du kan komplettera med för skydd i hemförsĂ€kringen annars. Glöm inte heller att du dessutom redan har ett skydd i konsumentköplagen och genom varans garanti, sĂ€ger Gabriella Hallberg, jurist vid Konsumenternas FörsĂ€kringsbyrĂ„.
â Man behöver inte tacka ja direkt. Man kan ha lite is i magen och be om att Ă„terkomma nĂ€r man har kontrollerat med sitt försĂ€kringsbolag.
Vid köp av mobil, tv eller dator erbjuds ofta en speciell produktförsĂ€kring som ersĂ€tter produkten om den slutar fungera eller blir skadad av nĂ„gon plötslig, oförutsedd hĂ€ndelse. Ofta Ă€r prylarna dock inte helt utan skydd Ă€ven om konsumenten avstĂ„r frĂ„n en produktförsĂ€kring. Om varan skadas vid en plötslig och oförutsedd hĂ€ndelse gĂ€ller hemförsĂ€kringens allrisktillĂ€gg. Ăven vissa bankkort innehĂ„ller en allriskförsĂ€kring eller har en förlĂ€ngd garanti.
I vissa mer omfattande hemförsÀkringar ingÄr ett elektronikskydd som motsvarar innehÄllet i en produktförsÀkring. Elektronikskyddet gÀller till skillnad frÄn en produktförsÀkring inte bara för en enskild vara utan för alla elektronikvaror. Det lönar sig dÀrför sÀllan att teckna en produktförsÀkring för varje produkt man köper. Ett elektronikskydd gÄr ocksÄ ofta att teckna som tillÀgg till hemförsÀkringen.
â Det Ă€r vanligt att ungdomar vill ha den senaste modellen av en mobiltelefon. Man kanske uppfattar att försĂ€kringspremien Ă€r en liten summa i förhĂ„llande till den dyra produkten och vet inte riktigt vad man tecknar, sĂ€ger Gabriella Hallberg.
Hon tipsar om att jÀmföra kostanden för att komplettera sin hemförsÀkring med allrisktillÀgg och elektronikskydd med vad det skulle kosta att ha en produktförsÀkring under hela den tidsperiod som man tror att man kommer att ha produkten.
â Hur mĂ„nga Ă„r tror du att du kommer att anvĂ€nda produkten? Gör en överslagsrĂ€kning pĂ„ vad premien blir innan du tackar ja.
â Man kan ocksĂ„ tĂ€nka att varan man köpte helt plötsligt blev mĂ„nga hundralappar dyrare nĂ€r man lĂ€gger till kostnaden för produktförsĂ€kringen.
Konsumenterna har Àven skydd av konsumentköplagen som ger konsumenten rÀtt att reklamera fel pÄ varan om felet fanns nÀr varan avlÀmnades Àven om felet visar sig först senare. Dessutom kan sÀljaren ha lÀmnat en garanti som gÀller under viss tid. Om varan gÄr sönder inom garantitiden har man rÀtt till en ny vara eller till reparation.
En fördel med produktförsÀkringar Àr att avskrivningsreglerna ibland kan ibland vara förmÄnligare Àn i hemförsÀkringen, det vill sÀga produktförsÀkringsbolaget kan vara "snÀllare" i en Äldersbedömning av varan. ProduktförsÀkringar kan Àven ha en lÀgre sjÀlvrisk eller ingen sjÀlvrisk alls.
Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ fÄr frÄgor frÄn konsumenter som bland annat kan handla om att det upplevs som svÄrt att sÀga upp produktförsÀkringar.
Gabriella Hallberg uppmanar konsumenter att kontrollera vilka undantag som finns.
â Man kan gĂ€rna lĂ€sa villkoren först och inte bara bli övertalad av en sĂ€ljare. Om man Ă€r nyfiken pĂ„ vad den hĂ€r försĂ€kringen innehĂ„ller behöver man skaffa sig en egen uppfattning och kontrollera vad det finns för undantag sĂ„ att man inte tackar ja till nĂ„got som man inte vet vad det Ă€r. Du kan frĂ„ga sĂ€ljaren om det finns det nĂ„gra undantag. Det Ă€r inte sĂ€kert att sĂ€ljaren kan svara pĂ„ det.