Minskar gör också fusket och det är en källa till glädje för bland många andra kommunikationschefen Ylva Lundin på Trafikverket.
Hon vill inte gå med på att teorinprovet, så som det ser ut i dag, är f ö r svårt. Det hela handlar om att lära för livet.
– Jag vet att det är grupper som inte klarar teoridelen i första försöket, men det kan bero på att man inte pluggat tillräckligt.
Ylva Lundin understryker att hon vill att ungdomarna som ska försöka ta körkortet lägger kraften och energin på att studera riktigt grundligt.
– Lägg inte pengarna på att komma till oss och göra provet, lägg pengarna på utbildarna i stället. Skaffa dig den där fungerande mixen av mycket övningskörning och mängdträning även i sällskap med utbildade trafiklärare.
I Sverige har man än så länge inte gått så långt att man i likhet med Danmark kräver att alla som ska köra upp har övningskört i en trafikskola.
Men det finns ett åtgärdsprogram, som bland annat trätt i kraft just den här veckan som kräver att du nu måste ha teoridelen godkänd innan du får chansen att göra din uppkörning.
I gengäld har tiden förlängts för hur länge du har en godkänd teoridel i behåll till fyra månader. Detta för att om ditt körprov inte blir godkänt så har du tid att utbilda dig mer innan du gör omprov.
– Vi måste självklart fortsätta att titta på vad vi kan göra bättre all den tid som resultaten sjunker, och vi har flera förslag men flera av dem kräver lagändringar och då tar det längre tid.
När det gäller andelen som fuskar så har Trafikverket uppgifter om att 203 i Sverige har försökt fuska 2018 och 2019. 141 av dem har försökt fuska i samband med teoriprovet och 62 har försökt fuska med uppkörningen.
– Det är obligatoriskt att du kan identifiera dig så att man klart och tydligt kan se att det är rätt person som ska köra upp, men det förekommer ändå de som försöker.
– Fusket i samband med teoriprovet handlar i regel om att man haft otillåten teknisk utrustning med sig eller att man helt sonika försöker ta bilder av provsidorna. Eller också har man en kontakt med någon utanför rummet som sitter beredd att leverera svaren.
Ylva Lundin menar att man från Trafikverkets sida försöker täppa till alla hål efter bästa förmåga.
Du får aldrig samma frågor på två prov i rad, inte ens om du gör det andra direkt efter det första, menar hon.
Från och med 1 mars är det dessutom olagligt att fuska. Du får intyga på heder och samvete att du inte tänker använda otillåtna hjälpmedel. Den som likafullt frestas att försöka fuska riskerar åtal.
Vi har kollat med trafikskolorna i Sörmland om uppfattningen är att teoridelen är svår eller om det är andra faktorer som spelar in.
Proven får godkänt, eleverna får det till en viss del:
– Du måste plugga. Det går inte att gå upp och chansa, säger Torbjörn Westman på Albertsons trafikskola i Nyköping.
– Men nivån är det inget fel på alls, vi vill ha en hög nivå på trafikkunskaperna innan vi släpper ut nya trafikanter på vägarna.
I Strängnäs menar Esse Dolovac på Ekos trafikskola att flera frågor ska vara komplexa och komplicerade.
– Våra elever har inga problem med teorin, de kommer väl förberedda. Det är värre med kön till själva uppkörningen.
Inte heller Haifa Basil på Isaks trafikskola i Eskilstuna ser problem med teoridelen. Om man verkligen pluggar.
– Du kan till och med ansöka för att ta provet muntligt i dag. Men du måste kunna svaren.