Satsningen möjliggörs av de 36 miljoner kronor som myndigheten har fÄtt ur Regional plan för infrastruktur i Sörmland.
NÀr ett nytt betalsystem med integrerad utropsfunktion införs i höst, ökas ocksÄ resenÀrernas möjlighet att i realtid hÄlla sig à jour med trafiklÀget. Via en applikation i mobilen eller datorn ska det gÄ att hÄlla koll pÄ var bussen befinner sig, om den Àr sen eller instÀlld.
Appen Ă€r Ă€nnu inte utvecklad. Men Oskar Jonsson, trafikstrateg pĂ„ Sörmlandstrafiken, tror mycket pĂ„ tekniksatsningens nytta â Ă€ven för synskadade.
â Jag har full förstĂ„else för att det kĂ€nns trĂ„kigt att vara beroende av andra passagerare eller förarna för att alls kunna Ă„ka buss. Det Ă€r en vinst bĂ„de för individen och samhĂ€llet om de kan Ă„ka kollektivt.
Han hoppas att utropssystemet ska minska synskadades rÀdsla för att ta bussen. Det Àr viktigt att funktionen anvÀnds fullt ut. Bland synskadade i Eskilstuna finns en misstanke om att förarna ibland skruvar ner volymen, av egen vilja eller efter pÄtryckningar frÄn andra passagerare.
Jonsson kan varken bekrÀfta eller dementera det.
â Det förekommer sĂ€kert. Det Ă€r förstĂ„s viktigt med en vettig ljudnivĂ„. Men man fĂ„r inte stĂ€nga av.
Successivt under Äret kommer hÄllplatsskyltarna i lÀnet att börja bytas ut.
â De nya fĂ„r dĂ„ förhoppningsvis rĂ€tt namn i förhĂ„llande till tidtabellen.
En smula sjĂ€lvkritiskt medger Oskar Jonsson att Sörmlandstrafiken inte tillrĂ€ckligt tryckt pĂ„ hos bussbolagen om förarnas kundbemötande. Ăven om det i avtalen mellan parterna finns en lĂ„ng kravlista för kundservice, vet Jonsson att bemötandet emellanĂ„t brister.
â Jag Ă„ker sjĂ€lv buss ganska regelbundet och kan se att förarnas bemötande vĂ€xlar rĂ€tt ordentligt. De har inte alltid en lĂ€tt arbetssituation. Men vi som bestĂ€llare behöver bli bĂ€ttre pĂ„ att sĂ€kerstĂ€lla att trafikföretagen utbildar förarna ordentligt.