Samres organiserar färdtjänst och sjukresor på många håll i landet och har i dag avtal med samtliga sörmländska kommuner samt landstinget i Sörmland. Företaget har flera beställningscentraler i Sverige, däribland i Eskilstuna med ett 30-tal medarbetare.
Sedan flera år har man dessutom beställningscentraler i Estland och Moldavien. Och nu är ytterligare ett utlandsbaserat callcenter på gång.
Valet föll på Dakar i Senegal, där det enligt Niklas Najafi är lätt att hitta välutbildad arbetskraft.
– Priset är självklart en viktig del också.
Att boka resor i Eskilstuna via Dakar i Senegal låter kanske inte helt enkelt, men enligt Niklas Najafi finns datastöd som håller koll på adressen.
– Och vi utbildar personalen i språk och hur adresser är uppbyggda, säger han. Han konstaterar dock att det kan uppstå fel vid bokning oavsett var beställningarna tas emot.
Etableringen i Senegal ska enligt Niklas Najafi inte innebära något hot mot arbetstillfällena i Eskilstuna.
– Hittills har Samres aldrig sagt upp personal till följd av en ny driftsenhet, säger han.
Läs mer i måndagens tidning.