Samres satsar på kontor i Senegal

Den som ringer för att beställa färdtjänst kan nästa år hamna hos en telefonist i Senegal. Just nu utbildar Samres AB ett 30-tal senegaleser i svenska. – Där får vi tag på väldigt kvalificerade medarbetare med flera års universitetsstudier bakom sig, säger affärsområdeschef Niklas Najafi.

Sörmland2011-07-18 06:59

Samres organiserar färdtjänst och sjukresor på många håll i landet och har i dag avtal med samtliga sörmländska kommuner samt landstinget i Sörmland. Företaget har flera beställningscentraler i Sverige, däribland i Eskilstuna med ett 30-tal medarbetare.

Sedan flera år har man dessutom beställningscentraler i Estland och Moldavien. Och nu är ytterligare ett utlandsbaserat callcenter på gång.

Valet föll på Dakar i Senegal, där det enligt Niklas Najafi är lätt att hitta välutbildad arbetskraft.

– Priset är självklart en viktig del också.

Att boka resor i Eskilstuna via Dakar i Senegal låter kanske inte helt enkelt, men enligt Niklas Najafi finns datastöd som håller koll på adressen.

– Och vi utbildar personalen i språk och hur adresser är uppbyggda, säger han. Han konstaterar dock att det kan uppstå fel vid bokning oavsett var beställningarna tas emot.

Etableringen i Senegal ska enligt Niklas Najafi inte innebära något hot mot arbetstillfällena i Eskilstuna.

– Hittills har Samres aldrig sagt upp personal till följd av en ny driftsenhet, säger han.

Läs mer i måndagens tidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om