Skavsta har varit Sveriges tredje största flygplats, men föll bort frÄn prispallen 2013. Efter Ryanairs neddragningar i fjol har flygplatsen nu halkat ner pÄ en femteplats. Samtidigt ökade trafiken pÄ bÄde Arlanda, Bromma och Landvetter förra Äret.
Bromma, som nu hÄller tredjeplatsen, fick fyra procent fler passagerare under 2014. För att Skavsta ska ta sig förbi det och upp pÄ bronsplats igen krÀvs ett tillskott pÄ 720 000 resenÀrer. PÄ flygplatsen i Nyköping rÀknar man med att hÀmta igen Ätminstone 100 000 av dem i Är.
NÀr Àr Skavsta tredje störst igen?
â Det kommer ta ett tag, ett par Ă„r Ă„tminstone, men jag kommer inte att ge dig ett datum. Vi har en positiv kĂ€nsla nu men det Ă€r fortfarande lĂ„ngt att gĂ„, sĂ€ger Skavstas vd Peter Steinmetz.
Han tycker inte att just tredjeplatsen Àr nÄgot att strÀva efter i sig.
â Mitt mĂ„l Ă€r att vi ska komma över tvĂ„miljonersstrĂ€cket och fortsĂ€tta vĂ€xa. Men de tvĂ„ miljonerna kommer ta tid att generera.
Samtidigt vÀntar stora investeringar i flygplatsen. Först ut Àr landningsbanorna, ett orosmoln som hÀngt med lÀnge. Sex centimeter ska skalas av och belÀggas med ny asfalt. Det görs i sommar och kan skötas meter för meter under nattetid, utan att trafiken pÄverkas.
Steg tvÄ blir att uppgradera landningssystemet med nedfÀllda lampor i marken. Det gör att Skavsta kan ta emot trafik Àven i riktigt svÄra vÀder, och fungera som reservflygplats om Arlanda fÄr problem. Tillsammans gÄr satsningarna pÄ 70 miljoner kronor. Nyköpings kommun, som Àger 9,9 procent av flygplatsen, kommer inte att skjuta till nÄgra pengar. DÀremot hoppas man fÄ 35 miljoner i EU-bidrag.
GÄr det att motivera sÄ stora investeringar nÀr det senaste Äret gÄtt sÄ dÄligt?
â Att renovera landningsbanan Ă€r en ren nödvĂ€ndighet för att vi ska kunna fortsĂ€tta, annars hade vi kunnat fĂ„ sĂ€kerhetsproblem. Och uppgraderingen av landningssystemet Ă€r i linje med Ă€garnas lĂ„ngsiktiga syn pĂ„ Skavsta, sĂ€ger Steinmetz.
Flygplatsens mÄl pÄ riktigt lÄng sikt Àr att nÄ sex miljoner passagerare, vilket skulle innebÀra att flygplatsen i Nyköping blev lÄngt större Àn Landvetter Àr i dag.
Hur realistiskt Àr det?
â VĂ„r ambition Ă€r att bli en port till Stockholmsregionen. De har stark tillvĂ€xt och gud vet vad som hĂ€nder med Bromma. SĂ„ smĂ„ningom kommer den kapaciteten att behövas, sĂ€ger Steinmetz.