Stark nybilsmarknad tack vare privatleasing

Antalet nyregistrerade personbilar fortsatte att öka under det första kvartalet i år, mycket tack vare privatleasing som under perioden stod för mer än var fjärde bil på privatmarknaden.

Sörmland2016-04-25 05:00

– Det är full fart på den svenska bilmarknaden och det ser ut som vi för andra året i rad går mot ett rekordår. Under det första kvartalet i år ökade nybilsregistreringarna i riket som helhet med tio procent, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Enligt BIL Swedens statistik ökade nybilsregistreringarna i Sörmland med hela 19 procent under det första kvartalet. I Eskilstuna var ökningen 17 procent.

Per Larsson är försäljningschef på Bilia Personbilar i Eskilstuna.

– Det är bra fart fortfarande, säger han.

Vad säljer ni mycket av?

– Det vi säljer mycket av är Volvo V70 och XC70. Sedan har vi mycket V40 som går på privatleasing. Privatleasingen har ökat rejält det sista året.

Nästan var tionde bil som nyregistreras i Sverige är en Volvo V70II. Modellen är marknadsledande. Drygt var tjugonde ny bil är en VW Golf som ligger på andra plats. VW Passat ligger trea trots att nyregistreringarna av den modellen minskade med 21 procent under det första kvartalet.

En bilmodell som däremot har ökat rejält är VW Polo. Under det första kvartalet nyregistrerades 1 513 Polo, vilket motsvarar en ökning på hela 71 procent.

En annan modell som ökat kraftigt är Volvo V40N. Nyregistreringarna ökade med 28 procent under första kvartalet.

– Framför allt är det privatleasingen som har ökat på V40 och V60, de mindre varianterna, säger Per Larsson på Bilia.

Han menar att privatleasing är ett bekvämt sätt att ha en bil.

– Köper du en bil så har du 20 procent kontantinsats. Det slipper man på privatleasing.

Toyota Auris ökade med 10 procent under det första kvartalet och ligger på 7:e plats på BIL Swedens lista för nyregistreringar i Sverige.

Thomas Lennkvist är försäljningschef på Toyota Center i Eskilstuna.

– Vi har fler besökare i bilhallen. Vi säljer fler bilar. Vi byter in mer bilar och så säljer vi fler begagnade bilar också. Vi märker helt klart en ökad tillströmning av spekulanter, både till bilhallen och internetförfrågningar vilket resulterar i ökad försäljning av både nya och begagnade bilar.

Vad beror det på?

– Många saker, till exempel är den disponibla inkomsten fortfarande hög i Sverige och ännu märks inga tecken på att reallönen kommer sjunka. Vidare har vi ett lågt ränteläge som möjliggör för många att ta nya krediter som ryms i 'löneutrymmet'.

Han menar att ränteläget även bidragit till att privatleasingen fått fotfäste.

– En skillnad mellan privatleasing och avbetalning är att man får göra ränteavdrag på en avbetalning. Ju lägre räntan är desto mindre blir nettoskillnaden och det ökar incitamentet till alternativ finansieringsform.

Privatleasing stod under första kvartalet för mer än var fjärde bil på privatmarknaden, enligt analysföretaget Vroom.

– En stor skillnad mellan privatleasing och en gammal hederlig avbetalning är handpenningen. Köper man en bil på avbetalning så säger föreskrifterna att man ska lägga minst 20 procent i handpenning. Det behöver man inte göra på privatleasing. Detta gör att väldigt många väljer att finansiera sitt nya köp genom privatleasing, ytterligare kapital frigörs alltså som kan användas till annat eller inte behöver tas fram, säger Thomas Lennkvist på Toyota Center.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om