– Får SJ rätt går inte utbyggnaden att genomföra, konstaterar Mårten Levin, vd för bolaget Mälab som ägs gemensamt av sex landsting i Mälardalen.
Genom Mälab satsar Sörmland, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland tillsammans på ett nytt regionalt tågsystem. Avsikten är att skapa tätare och stabilare trafik samt ett nytt prissystem.
Trafikplan 2017, som projektet kallas möjliggörs av ökad spårkapacitet genom Stockholm i och med att Citybanan står klar om tre år.
Tåg för fyra miljarder kommer att köpas in gemensamt. För landstingen beräknas satsningen kosta 300 miljoner kronor om året.
För att genomföra detta har de kollektivtrafikansvariga i de sex länen ingått ett samverkansavtal kring regionaltrafiken och genom Stockholms läns landsting beslutat om allmän trafikplikt. Det innebär att samhället garanterar att trafiken håller en viss standard och täcker underskott. Motsatsen är kommersiell trafik som förutsätter lönsamhet.
– Visst kan man tänka sig ett läge där trafiken drivs helt kommersiellt om man tycker att det marknaden erbjuder är tillräckligt bra, säger Mårten Levin.
– Men då frånsäger man sig också möjligheten att påverka. Jämför till exempel med livsmedelsaffärer som inte är något samhällsåtagande. Det går inte att gå till kommunen och klaga om Ica-butiken slår igen.
Det är trafikplikten i Mälardalsregionen som SJ vänder sig emot. Beslutet har överklagats till förvaltningsrätten. Bolaget hänvisar bland annat till den beräknade årliga driften på 300 miljoner som landstingen är beredda att stå för.
"Avsikten är således att med subventionerad trafik konkurrera med befintlig kommersiell trafik i området."
SJ menar att beslutet faller utanför vad Stockholms läns landsting och andra regionala kollektivtrafikmyndigheter får besluta om enligt Kollektivtrafiklagen och Kollektivtrafikförordningen. Dessutom riskerar regionaltrafiksatsningen att underminera SJ:s kommersiella verksamhet.
Mårten Levin hänvisar till att frågan nu är ett fall för domstolen och konstaterar också att eftersom lagen är ny, från 2012, finns inga prejudicerande fall. Men han är ändå hoppfull:
– Vi tror egentligen inte att överklagandet kommer att innebära någonting och att ett klargörande kommer att komma ganska snart. Men skulle vi mot förmodan få ett läge där vi står utan trafikplikt äventyras hela paket kring utbyggnaden av tågtrafiken i Mälardalen.