– Vi har mycket att förbättra, säger Maria Nichani, avdelningschef på Trafikverkets trafikledning öst.
Det är många som stör sig på att skyltarna på tågstationen säger att det försenade tåget ska komma in om tio minuter, för att efter tio minuter åter igen berätta att det dröjer tio minuter till.
Men nu lovar Trafikverket att informationen och prognoserna ska bli bättre.
– Vi ska inte ha så kallade rullande prognoser längre, säger Maria Nichani.
Trafikverket ska i stället bli bättre på att snabbt samla in information från tågoperatörer eller andra inblandade parter när olyckan eller störningen inträffar.
– Vi ska se till att få så säkra och tillförlitliga prognoser som möjligt. Resenärerna ska få reda på hur lång tid det verkligen är kvar.
Resenärer på väg in och ut till Stockholm ska också få bättre information. Redan i dag finns trafikinformation inne i kommersiella lokaler på Stockholm central. Till exempel restauranger.
– Under våren byter vi dessutom ut den stora tavlan på stationen för att få plats med mer information. Vi förbättrar vårt ropsystem med tydligare och bättre röster och får ett bättre skyltsystem, säger Maria Nichani.
Hon berättar dessutom att Trafikverket satsar allt mer på att nå ut till resenärer via olika medier. Framför allt handlar det om webben och radion.
Det här vara bara en liten del av vad Trafikverket informerade media om under torsdagen. Under pressträffen berättade man dessutom om satsningen på dubbelspår i Strängnäs, som ska börja byggas under 2014, och om väg 55 mellan Malmköping och Yxtatorpet.
– Där blir det en 2+1-väg. Omväxlande två och ett körfält i de båda riktningarna, säger Einar Schuch, chef för Trafikverkets region öst. Han fortsätter:
– Vi har sammanlagt 180 projekt i regionen under 2013 och en budget på 1,3 miljarder.