StrÀckan mellan Stockholm central och Stockholm södra, som av Trafikverket beskrivs som "Sveriges mest trafikerade", har varit helt avstÀngd tre somrar i rad för vardera Ätta veckors intensivt arbete. Arbetet har pÄverkat tÄgtrafiken i Sörmland, bland annat tÄgen till och frÄn Eskilstuna, StrÀngnÀs och Gnesta.
Nu rullar tÄgen igen.
â Getingmidjan Ă€r frĂ„n 1950-talet och hade nĂ„tt sin tekniska livslĂ€ngd, alltsĂ„ utsliten. Vi har varit tvungna att byta ut och rusta upp för i annat fall hade vi fĂ„tt sĂ€nka hastigheten inom kort och stĂ€nga all trafik, sĂ€ger Kent Sahlman.
Den korta tÄgstrÀckan Àr nyckel för en vÀldigt stor del av tÄgtrafiken i landet.
â FĂ„r vi problem dĂ€r pĂ„verkas 80 procent av all trafik i landet.
Trafikverket har beskrivit arbetet pÄ strÀckan som "det mest komplexa och tidskritiska vi gör pÄ jÀrnvÀgen de nÀrmaste Ären".
â Till att börja med Ă€r bron vĂ€rldsunik med Ă„tta tĂ€tt sammanbyggda vĂ€xlar. Normalt sett har man inte vĂ€xlar pĂ„ en bro eftersom det Ă€r sĂ„ komplicerat, vi Ă€r tvungna att ha det dĂ€r eftersom det bara Ă€r 150 meter frĂ„n Stockholm central till kajkanten, till Norrström.
Trafikverket uppskattar att det förra Äret pÄ de tvÄ spÄren genom Stockholm gick 300 tÄg per dygn, en minskning frÄn 2017 med hundratals tÄg per dygn dÄ pendeltÄgstrafik flyttades till en annan tunnel.
Sahlman pÄpekar att Àven om den mest kritiska delen av arbetet nu Àr över sÄ Àr allting inte helt klart.
â Vi ska lyfta pĂ„ ny gĂ„ng- och cykelbro bland annat. Vi blir helt klara i oktober nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger han.
Kostnaden för den nya getingmidjan vÀntas uppgÄ till 3,2 miljarder kronor.
HĂ€r kan du se invigningen: