Just nu reparerar dykare från Strängnäsföretaget Suab ett av Stallarholmsbrons stöd.
Under vattnet är dykaren ensam och måste lösa alla uppgifter själv. Efter honom släpar den så kallade navelsträngen. Ett flätat kablage som ger luft, kommunikation, kamerabilder och ljus.
Utan lampa sluter Mälarens mörka vatten sig snabbt runt dykaren som några meter ner i djupet inte skulle se handen framför sig.
Det är Trafikverket som har ansvar för Stallarholmsbron.
Väntar trafikstörningar?
— Trafiken störs bara när de ska gjuta vilket blir vid två tillfällen, sammanlagt cirka två dagar. Då stängs ett körfält av, säger Gunnar Axelsson projektledare för brounderhåll vid Trafikverket Öst/Stockholm.
Är det säkert att korsa bron under arbetet?
— Ja, annars skulle den vara avstängd.
Läs i papperstidningen om svårigheterna att reparera betongfundament under vattenytan.