Samtalet börjar trevande och fortsĂ€tter pĂ„ ett eftertĂ€nksamt sĂ€tt, speciellt med tanke pĂ„ att det Ă€r en mellostjĂ€rna som intervjuas. Kanske för att miljön, ett imposant och bedagat stenhus â byggt 1910 som hem för Selaöns Ă„ldringar och nu ett kollektiv-fritidshus för Brandelius-familjen och ytterligare tvĂ„ familjer â inte kĂ€nns rĂ€tt för pingpong-samtal.
â HĂ€r, vill du ha lite smĂ„godis som blev kvar sen festen i helgen? sĂ€ger Uje Brandelius och hĂ„ller fram en pĂ„se.
Jo, lite kÀndis har han blivit, gÄtt frÄn c-kÀndis till b-kÀndis, som han uttrycker det.
â Folk vet mer om vem man Ă€r nĂ€r jag Ă€r ute, men de Ă€r uppfostrade, eller svenska nog, för att inte lĂ„tsas om det.
C-kĂ€ndisskapet inleddes för 28 Ă„r sedan. DĂ„ slĂ€ppte Doktor Kosmos, dĂ€r Uje Brandelius Ă€r sĂ„ngare, sitt första album, Socialmedicin, och dĂ€refter kom nĂ„gra plattor till i ganska rask takt fram 2008, men sedan blev det ingen release förrĂ€n 2019. Vad som hĂ€nde dĂ€remellan var bland annat att han diagnostiserades med den neurologiska sjukdomen Parkinsons, 2016, och ett par Ă„r senare gjorde en semidokumentĂ€r lĂ„ngfilm om det. Spring, Uje, spring, utsĂ„gs till bĂ€sta film pĂ„ Guldbaggegalan 2021 och Uje Brandelius fick Ă€ven pris för bĂ€sta manliga huvudroll och bĂ€sta manus. Det blev ett stort genomslag i media, dĂ€r han kallades âsjukt roligâ och blev ett ungt ansikte utĂ„t för Parkinsons. I intervjuer kallar han sjukdomen en gĂ„va. âDet hör till min berĂ€ttelse att det svartaste ögonblicket ocksĂ„ gett mig de bĂ€sta Ă„ren jag nĂ„gonsin upplevtâ, sa han i tidningen Vi. Nu verkar mĂ„ttet vara rĂ„gat.
â Det har vĂ€l blivit 2000 intervjuer om min vĂ€n Mister P, sĂ€ger Uje Brandelius och ser bister ut för en kort stund.
Vi byter spÄr.
NÀr kÀnner du att du fÄtt fram en berÀttelse pÄ ett bra sÀtt?
â Jag Ă€r vĂ€ldigt glad över en bok jag gjorde för nĂ„gra Ă„r sedan (Hemma hos Harald Henriksson, 2018, med Clara Dackenberg). En barnbok som blev Augustnominerad och fick mycket hurrarop. Jag Ă€r extra glad för att den inte hade nĂ„gonting med mitt kĂ€ndisskap eller min Parkinson att göra.
Vad gjorde den bra?
â Det var en jĂ€vligt smart bok, om ett barn som Ă„ker till sin kompis. Hon bor sjĂ€lv i nĂ„gon slags förort, det ser man pĂ„ bilderna men det nĂ€mns aldrig i texten.
â Det man inte heller kan lĂ€sa, men se, Ă€r att hennes mamma stĂ€dar i det fina huset. De Ă€r alltsĂ„ hemma hos en rik familj dĂ€r det finns jĂ€ttemycket leksaker, och hon snor en plastdocka. Hon vet sjĂ€lv inte varför, men lĂ€saren, i alla fall den vuxna lĂ€saren, fattar att det Ă€r en klassfrĂ„ga.
I synnerhet under c-kÀndistiden var klassperspektivet viktigt för hans största fans. Nu stör han sig pÄ en del av dem.
â En del gillar inte att jag tĂ€vlar i Mellon, som vissa anser Ă€r kommersiellt dravel. Men det dĂ€r Ă€r ju ett jĂ€kligt nattstĂ„ndet vĂ€nsterideal, sĂ€ger Uje Brandelius och slaktar argumenten med en fnysning.
â Vilka hĂ„ller i Mellon? Det Ă€r ju public service, skattefinansierat. Plus att man kan prata om vad den har betytt för HBTQ-rörelsen.
I ett hörn av kollektivets gemensamma vardagsrum stÄr ett piano.
â Min mellolĂ„t, Grytan, Ă€r skriven frĂ€mst vid det. Jag Ă€r mer koncentrerad, kan vara i min bubbla nĂ€r jag Ă€r hĂ€r ensam.