100 bilar beslagtas – 80 procent av Ă€garna betalar inte

"Vi flyttar inte fordon för skojs skull." StadsvÀrden Björn Siljeström uppskattar att han under 15 Ärs tid varit delaktig i att 1 500 bilar transporterats ivÀg till hemliga uppstÀllningsplatser för eventuellt vidare öden.

StadsvÀrden Björn Siljeström har 15 Ärs erfarenhet av att hÀmta felparkerade bilar, Àven om inte alla Àr lika skamfilade som detta exemplar.

StadsvÀrden Björn Siljeström har 15 Ärs erfarenhet av att hÀmta felparkerade bilar, Àven om inte alla Àr lika skamfilade som detta exemplar.

Foto: StrÀngnÀs kommun/Lars Kilström

StrÀngnÀs2020-10-22 14:28

– VĂ€l dĂ€r fĂ„r de – om ingen hör av sig – stĂ„ kvar i antingen en eller tre mĂ„nader, sedan skrotas bilarna, konstaterar Björn Siljeström.

I fjol var han med om cirka 100 fall, eventuellt blir siffran nÄgot lÀgre 2020.

– Vi har flyttat 55–60 bilar hittills. I snitt brukar det bli nĂ„gon i veckan, konstaterar stadsvĂ€rden.

Ofta handlar det om fordon som upptÀcks stÄ tokigt till i samband med att kommunen besöker de sÄ kallade servicegatorna, men det kan ocksÄ röra sig om bilar vilka lÀmnats vind för vÄg i naturen, till exempel i samband med brott. Kommunen brukar fÄ tips frÄn medborgare.

– MĂ„nga bilar vi upptĂ€cker Ă€r avstĂ€llda, belagda med körförbud eller oförsĂ€krade, konstaterar Björn Siljeström.

– Efter ett vi skickat brev till Ă€garen fĂ„r denne fyra dagar pĂ„ sig att flytta fordonet, fortsĂ€tter han.

Undantag förekommer, till exempel om ett fordon hamnat sÄ pass illa till att trafiken inte kan flyta normalt.

– DĂ„ blir det en kortflytt som kostar Ă€garen 1 500 kronor, Ă€garna till de fordon som forslas bort fĂ„r betala Ă„tminstone 2 600 kronor.

– Men bara bĂ€rgningen gĂ„r pĂ„ 2 000 kronor för oss, sĂ„ kommunen har inga intĂ€kter för den hĂ€r typen av verksamhet, i bĂ€sta fall Ă€r det ett nollsummespel. Ibland, nĂ€r jag tycker att bilarna ser förhĂ„llandevis frĂ€scha och nya ut, kontaktar jag kronofogden. MĂ„nga som övergivit sina fordon har skulder och dĂ„ lĂ€gger kronofogden gĂ€rna beslag pĂ„ bilarna.

StadsvÀrden Àger ingen rÀtt att personligen flyttat nÄgra bilar. Det krÀvs att en auktoriserad bÀrgare, i detta fall AssistancekÄren, kallas in.

– Jag fĂ„r inte ens öppna dörrarna, förrĂ€n ett fordon flyttats. Eftersom mĂ„nga av de hĂ€r bilarna dessutom Ă€r avstĂ€llda, kan jag heller inte köra dem utan att bryta mot lagen, poĂ€ngterar Björn Siljeström.

Hans bedömning Àr att bÀrgade bilar i snitt har 15 Är pÄ nacken.

– Vi gör ju Ă€ven en insats för att hĂ„lla stan ren.

Endast cirka 20 procent av de som fÄr ett förelÀggande frÄn StrÀngnÀs kommun hör av sig och betalar.

– En hel del av de hĂ€r bilarna Ă€r registrerade i andra lĂ€nder, och dĂ„ Ă€r det i stort ett omöjligt att hitta Ă€garen, berĂ€ttar Björn Siljeström.

Var kommunens uppstÀllningsplats Àr belÀgen vill inte stadsvÀrden lÀmna ut, dÀremot berÀttar han att man söker ytterligare en plats dÀr de dyrare bilarna kan förvaras.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!