â VĂ€l dĂ€r fĂ„r de â om ingen hör av sig â stĂ„ kvar i antingen en eller tre mĂ„nader, sedan skrotas bilarna, konstaterar Björn Siljeström.
I fjol var han med om cirka 100 fall, eventuellt blir siffran nÄgot lÀgre 2020.
â Vi har flyttat 55â60 bilar hittills. I snitt brukar det bli nĂ„gon i veckan, konstaterar stadsvĂ€rden.
Ofta handlar det om fordon som upptÀcks stÄ tokigt till i samband med att kommunen besöker de sÄ kallade servicegatorna, men det kan ocksÄ röra sig om bilar vilka lÀmnats vind för vÄg i naturen, till exempel i samband med brott. Kommunen brukar fÄ tips frÄn medborgare.
â MĂ„nga bilar vi upptĂ€cker Ă€r avstĂ€llda, belagda med körförbud eller oförsĂ€krade, konstaterar Björn Siljeström.
â Efter ett vi skickat brev till Ă€garen fĂ„r denne fyra dagar pĂ„ sig att flytta fordonet, fortsĂ€tter han.
Undantag förekommer, till exempel om ett fordon hamnat sÄ pass illa till att trafiken inte kan flyta normalt.
â DĂ„ blir det en kortflytt som kostar Ă€garen 1 500 kronor, Ă€garna till de fordon som forslas bort fĂ„r betala Ă„tminstone 2 600 kronor.
â Men bara bĂ€rgningen gĂ„r pĂ„ 2 000 kronor för oss, sĂ„ kommunen har inga intĂ€kter för den hĂ€r typen av verksamhet, i bĂ€sta fall Ă€r det ett nollsummespel. Ibland, nĂ€r jag tycker att bilarna ser förhĂ„llandevis frĂ€scha och nya ut, kontaktar jag kronofogden. MĂ„nga som övergivit sina fordon har skulder och dĂ„ lĂ€gger kronofogden gĂ€rna beslag pĂ„ bilarna.
StadsvÀrden Àger ingen rÀtt att personligen flyttat nÄgra bilar. Det krÀvs att en auktoriserad bÀrgare, i detta fall AssistancekÄren, kallas in.
â Jag fĂ„r inte ens öppna dörrarna, förrĂ€n ett fordon flyttats. Eftersom mĂ„nga av de hĂ€r bilarna dessutom Ă€r avstĂ€llda, kan jag heller inte köra dem utan att bryta mot lagen, poĂ€ngterar Björn Siljeström.
Hans bedömning Àr att bÀrgade bilar i snitt har 15 Är pÄ nacken.
â Vi gör ju Ă€ven en insats för att hĂ„lla stan ren.
Endast cirka 20 procent av de som fÄr ett förelÀggande frÄn StrÀngnÀs kommun hör av sig och betalar.
â En hel del av de hĂ€r bilarna Ă€r registrerade i andra lĂ€nder, och dĂ„ Ă€r det i stort ett omöjligt att hitta Ă€garen, berĂ€ttar Björn Siljeström.
Var kommunens uppstÀllningsplats Àr belÀgen vill inte stadsvÀrden lÀmna ut, dÀremot berÀttar han att man söker ytterligare en plats dÀr de dyrare bilarna kan förvaras.