Allvarliga brister på vårdcentral

Nu krävs bättring av den privata vårdcentralen Familjedoktorerna i Strängnäs.

Strängnäs2015-04-01 06:05

Att säkerställa nödvändig och relevant bemanning är den första punkten i kravlistan som Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, riktar till Familjedoktorerna. Den personal som bemannar vårdcentralen måste dessutom ha rätt kompetens för att vården ska anses vara säker för patienterna.

Ivos granskning gäller både Familjedoktorerna i Strängnäs och Fristaden i Eskilstuna, som bedrivs av Uppsalabaserade Familjedoktorerna i Skandinavien AB. Båda vårdcentralerna har haft problem med bemanningen under stora delar av 2014, med en hög omsättning av personal. Men situationen har, enligt Ivo, varit "särskilt allvarlig" i Strängnäs.

Verksamhetschef Linn Axelsson anser att arbetet har kommit en bra bit på vägen.

– Efter nyår har vi kunnat fokusera på rätt saker, det har lugnat ner sig och vi har fått arbetsro. Och vi är nästan fullbemannade. Vi väntar på en sjukgymnast till och så ska vi utöka verksamheten med ytterligare en sjuksköterska, säger hon.

Av myndighetens tillsynsrapport framgår att det var en konflikt om tillsättningen av Linn Axelsson som verksamhetschef som var orsak till att flera läkare valde att sluta våren 2014. Tidningen har vid två tidigare tillfällen skrivit om personalsituationen; senast i januari i år då sammanlagt tre läkare, sju sjuksköterskor, en medicinsk sekreterare och en sjukgymnast hade sagt upp sig. Enligt Ivos rapport ska läkarna på vårdcentralen ha ställt bolagets styrelse inför ett ultimatum – att antingen anställa Linn Axelsson eller behålla läkargruppen. Styrelsen tillsatte Linn Axelsson som verksamhetschef, vilket fick till följd att läkarna lämnade vårdcentralen med omedelbar verkan.

– Det var ett dåligt ledarskap på vårdcentralen tidigare med många informella chefer som styrde som de ville. Styrelsen ville ha det på ett annat sätt och det har blivit annorlunda, säger Linn Axelsson.

Andra anställda på vårdcentralen valde att sluta under sensommaren 2014 efter upprepade meningsskiljaktigheter med ledningen. Av Ivos granskning framkommer att kvarvarande personal har upplevt att det under en period inte har funnits någon läkare på vårdcentralen att fråga om råd. Sjuksköterskor har fått ta ett större ansvar för patienterna, uppgifter som i vissa delar inte motsvarar deras kompetens.

Bristerna som har framkommit vid de två vårdcentralerna anses vara så allvarliga att Ivo kräver bättring. Senast den 20 maj ska vidtagna åtgärder redovisas, för att bolaget inte ska riskera att tvingas betala ett slags straffavgift.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om