â PĂ„ grund av nedskĂ€rningar fĂ„r inte barn med behov utvecklas i sin egen takt, sĂ€ger Ingrid Gustafson.
Anton Àr 12 Är och ska börja pÄ friskolan Asken till hösten. Under alla Är har han haft hjÀlp av en elevassistent pÄ heltid bÄde i skolan och pÄ fritis. Antons medfödda handikapp gör att han inte kan gÄ. Han Àr beroende av rullator, rullstol och permobil och vill han stÄ upp mÄste han spÀnna skenor utefter benen som gör att de blir stadiga.
SkÀrs ner till hÀlften
Förflyttningar och stöd i klassrum, pÄ raster och vid mÄltider har han fÄtt hjÀlp med av assistenter, senast pÄ friskolan Karlavagnen. Men 7:e juni fick han och familjen besked om att tiden med elevassistent skulle skÀras ner till hÀlften till hösten.
Som orsak angavs besparingar.
â Vi fick höra att de tagit emot vĂ€ldigt mĂ„nga ansökningar i Ă„r.
BÄde mamma Ingrid och Anton kÀnner sig oroliga för förÀndringen.
â Anton har ju en kronisk sjukdom och har alltid haft hjĂ€lp pĂ„ heltid, sĂ€ger Ingrid.
Att göra nedskĂ€rningen nu â nĂ€r han ska börja senareskolan med mycket förflyttningar mellan klassrum, nya kamrater och inför puberteten â ser hon som mycket olĂ€mpligt.
â Det som irriterar mig Ă€r att barn med behov av stöd ofrivilligt knuffas fram till nĂ„got som de inte Ă€r redo för. Det Ă€r ju meningen att de ska utvecklas i sin egen takt.
BÄda kommer i klÀm
â Beklagligt Ă€r det ocksĂ„ att assistenten mĂ„ste delas mellan tvĂ„ barn i klassen. Det kan ju uppstĂ„ situationer under dagen dĂ„ Anton behöver mer hjĂ€lp. Hur vĂ€ljer assistenten dĂ„? Risken finns att bĂ„da barnen kommer i klĂ€m.
Ingrid Gustafson sÀger att hon tvivlar att de tjÀnstemÀn som bestÀmmer om fördelningen av resurstid vet vad det innebÀr att vara född med ryggmÀrgsbrÄck.
LĂ€s hela artikeln i tisdagens papperstidning.