Strengnäs Tidning rapporterade i lördags att niorna på de kommunala skolorna gick ut med ett betydligt sämre slutbetyg än årskullen förra året. På kommunens största skola Paulinska skolan nådde bara hälften av eleverna, 45 elever, målen i alla ämnen.
Pauliina Björkman, rektor på Paulinska, sade då att det de låga slutbetygen berodde på tre faktorer. Skolan har haft en högre andel elever med särskilda behov, tagit emot nya elever från andra kommuner i årskurs nio samt även tagit emot ensamkommande flyktingbarn.
När Strengnäs Tidning tittar närmare på den tredje förklaringen visar det sig att den är felaktig.
På skolan gick i våras sju så ensamkommande flyktingbarn. Flera började senare på våren och den sista så sent som den 25 april. Ingen av eleverna gick ut årskurs nio med ett slutbetyg i handen.
Varför tror du att man ger den här förklaringen?
– För att skydda skolans yttre. Det har varit mycket om Paulinska, då är det enkelt att skylla på de ensamkommande pojkarna, säger Inger Lindgren, gode man.
Läs i dagens tidning om hur Pauliina Björkman och grundskolechefen Andreas Gydingsgård förklarar felaktigheten.
Enligt Gydingsgård har tidningen missförstått vissa saker.