SIBK behöver få in en miljon extra – då står sponsorerna i kö

Cirka en miljon kronor – med så mycket behöver Strängnäs IBK öka budgeten inför premiärsäsongen i innebandyns finrum.
– Då ska vi också kunna göra en rejäl satsning på damlaget, säger Pontus Järleskog, vice ordförande.

Pontus Järleskog (till höger) i Strängnäs innebandyklubbs styrelse berättar om vad som krävs ekonomiskt för att spela i SSL och att nya sponsorer dykt upp efter kvalsuccén.

Pontus Järleskog (till höger) i Strängnäs innebandyklubbs styrelse berättar om vad som krävs ekonomiskt för att spela i SSL och att nya sponsorer dykt upp efter kvalsuccén.

Foto: Johan Petersson, Lars Kilström

Strängnäs2025-04-08 19:30

Nyheten i korthet

  • Strängnäs IBK behöver öka sin budget med cirka en miljon kronor inför premiärsäsongen i Superligan (SSL), Sveriges högsta innebandyliga.
  • Klubben planerar att använda de extra pengarna för att förbättra herrlaget, satsa på damlaget och stödja ungdomsverksamheten.
  • Trots den ekonomiska utmaningen, har flera befintliga och nya sponsorer visat intresse för att stödja klubben.

I lördags stod det klart att SIBK tagit klivet upp i Superligan (SSL) och därmed är ett av landets 14 bästa lag på herrsidan.

Men smakar det, så kostar det.

– Nu behöver vi säkerställa ekonomin inför SSL. Så vi måste i runda slängar hitta en miljon i nya pengar, berättar Pontus Järleskog.

Truppen kommer att kosta lite mer, det behövs mer pengar för till exempel sjukgymnaster och dessutom anser styrelsen att klubben också ska göra en satsning på damsidan där SIBK har ett mittenlag i division 1.

Ungdomsverksamheten inte heller att förglömma.

– Självklart är den viktig, vi måste fostra fler egna spelare. Strängnäs ska vara ett lokalt lag, kryddat med bra spelare från närområdet.

– Vi har inte så mycket tid på oss med budgeten, jobbet måste göras under våren, förklarar Järelskog.

Han säger att ökade publikintäkter inte ska tas för givna i kalkylerna.

– Där vill vi inte ta ut något i förskott utan lägger oss, i vanlig ordning, på föregående års siffror.

Men med en ny arena som sväljer gott och väl 1 100 personer ser det ändå bra ut.

– Förutsättningarna är fantastiska, dessutom har vi en stad som sluter upp bakom oss, tycker Järleskog.

Sedan avancemanget säkrades har hans telefon gått varm.

– Jag måste ladda den en gång om dan, det gör jag inte annars.

undefined
Röda havet skapades när Guif slogs om de ädla medaljerna i handboll för cirka 15 år sedan. Nu tycker sig Pontus Järleskog se någonting likande utvecklas kring Strängnäs IBK, som ju också spelar i röda tröjor. Järleskog syns för övrigt som nummer fem på den främre raden på denna bild.

– Det är många som hör av sig. Inte minst företag. Både befintliga sponsorer och nya företag som vill vara med på den här resan. Det hör inte till vanligheterna, men jättekul!

Har du hunnit träffa någon från den senare kategorin?

– Ja, jag hade första mötet i måndags morse. 

Någon gång efter påsk kommer Strängnäs IBK att få presentera sig ordentlig på en näringslivsfrukost. Just nu filar klubben på en inbjudan.

I samband med frukostmötet hoppas Pontus Järleskog att deltagarna ska få tjuvkika på Larslunda arena invändigt.

– Minst 70 företag räknar jag med på eventet.

För 15 år sedan när Guif var som hetast (två SM-finaler, bland annat) satt Pontus Järleskog i handbollsklubbens styrelse.

Han drar gärna paralleller mellan Guifs och SIBK:s framgångar.

– Just nu känns det som när Röda havet exploderade i Sporthallen. Vi är på väg att skapa något liknande kring SIBK. Men vi måste försöka hitta ett annat namn på våra fans ...

SSL startar helgen 20–21 september. Serien är inte lottad och ett preliminärt program presenteras nästa månad.

– Vi ska lägga pusslet nu med olika parametrar att ta hänsyn till, säger tävlingschefen på Svenska innebandyförbundet, Daniel Gustavsson.

Karta: Larslunda IP
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!