Elever larmar – stor otrygghet i grundskolorna

Var fjÀrde sjunde- och Ättondeklassare och nÀstan var sjÀtte mellanstadieelev kÀnner sig otrygg pÄ kommunens skolor.

Under vÄrterminen besökte barn- och utbildningsnÀmndens ordförande Maria Ehrnfelt (M) flera grundskolor som slagit larm om stökiga lÀrmiljöer: "Jag kommer nog att göra samma runda igen i höst. Det gav en vÀldigt bra inblick att fÄ vara en fluga pÄ vÀggen."

Under vÄrterminen besökte barn- och utbildningsnÀmndens ordförande Maria Ehrnfelt (M) flera grundskolor som slagit larm om stökiga lÀrmiljöer: "Jag kommer nog att göra samma runda igen i höst. Det gav en vÀldigt bra inblick att fÄ vara en fluga pÄ vÀggen."

Foto: Joakim Serrander

StrÀngnÀs2019-08-13 06:14

Det Ă€r tvĂ„ av flera alarmerande svar frĂ„n elev- och vĂ„rdnadshavarenkĂ€ter lĂ€sĂ„ret 2018/2019. Statistiken visar att eleverna jĂ€mfört med tidigare Ă„r Ă€r mer nöjda pĂ„ flera omrĂ„den – men inte med den upplevda tryggheten.

– Problemet Ă€r bristen pĂ„ studiero, sĂ€ger barn- och utbildningsnĂ€mndens ordförande Maria Ehrnfelt (M):

– Det Ă€r stökigt och rörigt, framför allt i anslutning till klassrummen. Det Ă€r brĂ„k och tjafs i korridorerna, frĂ€mst pĂ„ vĂ„ra större skolor. Det Ă€r elever som gĂ„r in och ut ur klassrummen, som inte Ă€r studiemotiverade och som fĂ„r med sig fler barn. MĂ„nga kan uppleva det vĂ€ldigt hotfullt och obehagligt, nĂ€r sĂ„vĂ€l barn som lĂ€rare höjer rösterna.

Hur alarmerande Àr det hÀr?

– Oerhört alarmerande. Sedan kan jag tĂ€nka mig att det finns en koppling till samhĂ€llet i övrigt. Allt fler kĂ€nner sig otrygga och skolan Ă€r en offentlig plats med mycket mĂ€nniskor i rörelse. Vi har i dagslĂ€get inte övervakningskameror i skolorna, men det kanske vi borde ha? funderar skolpolitikern.

Har omstruktureringen, dÀr mÄnga elever fÄtt byta skola, pÄverkat?

– Det tror jag absolut. Kanske framför allt bland de yngre som gĂ„tt pĂ„ en liten skola och hamnat pĂ„ en mycket mycket större. Vi vet att det blivit rörigare pĂ„ vissa platser, nĂ€r elever ska hitta sin plats i nya sociala sammanhang. Det tar sin tid.

Maria Ehrnfelt har dock hopp om att eleverna ska bli tryggare. ÅtgĂ€rder har vidtagits – fler ska följa.

Hon nÀmner först det sÄ kallade skolteamet. NÀra tvÄ miljoner kronor har avsatts för tre nya socialpedagoger som ska jobba i nÀra samverkan med elevhÀlsan pÄ alla kommunala grundskolor.

– Skolteamet kommer pĂ„ plats under höstterminen, som en lĂ€nk mellan skola och hem, skola och socialkontor.

SÄ finns det pÄgÄende projektet Samverkan för bÀsta skola, som stöttas av Skolverket och har just studiero som fokus.

– Det ser ocksĂ„ ganska bra ut pĂ„ lĂ€rarfronten inför skolstarten. Det kommer att ge en stabil organisation vilket förhoppningsvis ger effekt. Kringpersonal som kan fĂ„nga upp elever kan ocksĂ„ vara nyckeln till vĂ€ldigt mycket, sĂ„ att lĂ€rare fĂ„r lĂ€ra ut och inte jaga barn som inte Ă€r i klassrummet.

Och de ekonomiska förutsÀttningarna för förbÀttring?

– Den budget vi har nu kĂ€nner jag mig trygg med, men ökningen blir mindre framöver. Jag Ă€r fortfarande övertygad om att man ska satsa pĂ„ skolan för att undvika framtida negativa ekonomiska och sociala konsekvenser, sĂ€ger Maria Ehrnfelt.

Hon Äterkommer flera gÄnger till vikten av tidiga insatser, för att skapa vad hon kallar social hÄllbarhet.

– Man mĂ„ste göra sociala investeringar i barn och unga, inte bara tĂ€nka pĂ„ om det Ă€r kommunens, regionens eller statens kassa. Det Ă€r fortfarande skattepengar.

Barn- och utbildningsnÀmnden har sitt första möte efter sommaruppehÄllet den 27 augusti. DÄ ligger den senaste delÄrsrapporten, med enkÀterna, pÄ skolpolitikernas bord.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om