Dieselstölderna på Excelsior transport blev till ett gissel för företaget. Förutom att det var dyrt så upplevde chaufförerna obehag när de anlände tidigt på morgonen. Risken fanns att desperata tjuvar var kvar på företagets område.
När Strengnäs Tidning träffade Excelsior transports vd Christofer Lindblad i januari, beräknade han att företaget drabbades av cirka tio dieselstölder om året. Tjuvarna slangade i snitt cirka 150 liter per stöldtillfälle ur lastbilarna på gårdsplanen. Den 26 februari drabbades de ytterligare en gång, då slangade tjuvarna 300 liter.
— Vi har haft det lugnare under sommaren. Nu har vi installerat kameror och fångat en tjuv på bild men det ledde inte till något, säger Christofer Lindblad.
Har ni löst problemet?
— Vi har ställt bilarna tight ihop så det är svårt att komma åt tanklocken. Men risken finns att backa sönder bilen när man gör så.
I dag har företaget flyttat de flesta av sina bilar.
— De står hos våra kunder som har inhägnat med kameraövervakning, ordentliga grindar och staket. Vi får betala hyra där vi står men då ingår motorvärmare och kupéfläkt.
Tror ni att diesellarm skulle hjälpa?
— Jag vet inte, det finns många system att välja på. Men vi har många bilar också, drygt 20, så det blir en stor kostnad för oss.
Strengnäs Tidning har talat med fler Strängnäsföretag som hela tiden letar sätt att skydda sig mot bränslestölderna.
Strängnäs valskvarn besvärades av dieselstölder fram till i våras då företaget fick nog.
— Vi har satt stängsel runt hela området. Vi har inte haft några dieselstölder sedan vi fick staketet men det kostade 300 000 kronor, säger Niklas Svensson, vd.
Investering i diesellarm är inte aktuellt.
— Vill vi skydda oss ytterligare blir det kameraövervakning. Med larm måste man ju ta sig dit också när larmet går.