Del 1 om bÄtarna Gerdny och Kerma publicerades den 6 april. HÀr kommer fortsÀttningen.
Efter att ha följt snart sagt alla direktör Georg Wranges och bÄtbyggare Helge Hasselströms flyttningar frÄn vaggan till graven uppstÄr mÄnga frÄgetecken. En central frÄga Àr varför Georg Wrange lÀt bygga sina bÄda bÄtar hos Hasselström i Sanda vid StrÀngnÀs nÀr han hade sitt eget varv, Stockholms motorbÄtsvarv. En förklaring Àr att han ville bygga sin första bÄt, Gerdny som efter tvÄ Är fick namnet Kerma, trots att varvet i Stockholm inte hade plats.
Men vi backar nÄgra Är. Helge Hasselström kom 1916 till Wranges nyöppnade varv vid Hornstull. Hasselström och Wrange hade liknande bakgrund. De kom frÄn snickarfamiljer i VÀstmanland; Hasselström frÄn Lindesberg och Wrange, som tidigare hette Pettersson, frÄn Sala. BÄda kom som unga till Nyköping och NK:s möbelverkstÀder och i början pÄ 1910-talet till Stockholm. KÀnde de varandra sedan Nyköpingstiden? Det Àr vÀl inte otÀnkbart. Att de bÄda SK 95:orna byggdes i Sanda vid StrÀngnÀs av Hasselström stÄr utom allt tvivel, vilket del 1 handlade om. För att hitta ytterligare bevis för att den första Gerdny var byggd i Sanda tillbringade jag mÄnga dagar i KB:s mikrofilmslÀsesal innan jag fick napp. Artikeln var publicerad i Aftonbladet den 2 augusti 1918, inför dagens start av Sandhamnsregattan:
âSandhamnsregattan â nĂ„gra tips för de i dag började kappseglingarna.
Den nybyggnad som sĂ€kert kommer att Ă„draga sig största uppmĂ€rksamheten Ă€r nittiofemman Gerdny, konstruerad av ing.Salander och seglad av sin Ă€gare Stockholms motorbĂ„tsvarvs unge energiske chef och skapare. Varvet har verkligen heder av detta charmanta arbete som byggts pĂ„ blott ett par mĂ„naders tid av dess eget folk, under ledning av hr Hasselström, ute vid ett litet varv lĂ„ngt bort i MĂ€laren. SjĂ€lvt hade motorbĂ„tsvarvet till följd av alla sina andra segeljaktsnybyggnader, ej plats, men ville icke förty bygga jakten dĂ„ pĂ„ densamma ritning nĂ„gra omĂ€ndringar Ă€ro gjorda, vilket gör att man berĂ€knar det denna jakt skall bli Ă€nnu snabbare Ă€n en systerbĂ„t, Marga III, som av varvet levererats till konsul F. Forsberg i Göteborg. SĂ„vitt det ej blir mycket hĂ„rt vĂ€der fĂ„r nog klassens segerrika Gain nu sin överman, ja 120:an Signe fĂ„r nog Ă€ven akta sig att hon ej gĂ„r miste om Ă€ran pĂ„ berĂ€knad tidâ
Citatet Àr hÀmtat ur ett lÀngre reportage inför premiÀrseglingen. Att bÄten Àr byggd pÄ endast ett par mÄnader Àr nog en felskrivning. Marga III byggdes pÄ fyra mÄnader.
Helge Hasselström som var 33 Är 1917 sÄg sÀkert i jobbet som förman för varvet i Sanda en möjlighet att kunna skaffa sig kontakter och skapa ett eget varv i MÀlaren. Kanske var bygget av Gerdny 1918 pÄ StrÀngnÀs slip en inkörsport ekonomiskt till det egna varvsbygget som han startade 1919.
Samma Är som Wrange lÄter bygga sin andra bÄt Gerdny hos Hasselström i Sanda 1920 gÄr hans varv i Stockholm i konkurs. 1920-talet var en besvÀrlig tid, bestÀllningarna vid varven uteblev. StrÀngnÀs slip, prÄmvarvet, gjorde konkurs 1922 och 1924 drabbades Àven Helge Hasselström och hans Sandviks bÄtbyggeri. Han fick behÄlla varvsbyggnaden och skapade dÀr en fabrik för möbeltillverkning. SÀngmöbler blev den stora succén men 1953 brann fabriken ned till grunden. DÀr finns sÀkert förklaringen till att det saknas bilder frÄn varvstiden, Hasselström lÀr ha haft kontoret i byggnaden. Det finns heller ingen som har nÄgra bilder frÄn prÄmvarvet StrÀngnÀs slip. PÄ kartan som följer brandförsÀkringen för slipen finns en bÄthall, 30 x 15 meter, som ligger nere vid vattnet och det mÄste ha varit dÀr som den första bÄten Gerdny byggdes.
Att historien förÀndras över tid Àr inte ovanligt och i fallet med bÄten Gerdny, senare Kerma, kÀnns det bra att efter 100 Är ha bidragit till att Helge Hasselström fÄr Àran av att ha byggt bÄda bÄtarna.
Jag kĂ€nner stor tacksamhet till Hasse Wetterberg som Ă€gde Kerma i 27 Ă„r. Han har inte tröttnat pĂ„ alla mina frĂ„gor och har bidragit med mĂ„nga vackra bilder pĂ„ bĂ„tarna. Tack Ă€ven till Bo âKollaâ Olsson med rötter i Sanda som bodde i bostaden vid StrĂ€ngnĂ€s slip som barn, som kommer ihĂ„g den stora hallen dĂ€r bĂ„ten mĂ„ste ha byggts.