På klockslaget 12.10 öppnas Tosteröbron. Tio båtar åker ut från Västerviken och Strängnäsfjärden och sex åker in. I en av dem hittar vi Roland Holm från Kungsör, som varit noga med att tajma broöppningen.
– Jag kände till det här med brons problem innan vi kom, som tur är. Vi åker den här rutten varje sommar och man tar liksom för givet att det är samma tider som vanligt, säger han, som känner till likasinnade som fått vända eller vänta vid bron, eller stanna kvar längre än planerat i hamnen.
Det var den 23 juni som Strängnäs kommun drog ner antalet öppningar från sjutton per dygn till tre, efter upprepade driftstörningar. Enigt Viktor Jansson, som driver Strängnäs gästhamn, så tog det inte lång tid innan nyheten spred sig i nautiska kretsar.
– Folk snackar i hamnarna. Efter bara någon vecka märkte vi att det blev färre båtar och vi fick en del upprörda samtal, säger han.
En ny motor har sedermera installerats, och efter några testdagar har två klockslag per dygn lagts till i öppningsschemat. Från och med måndag 18 juli går det att passera under bron med båt klockan 09.10, 12.10, 15.10, 18.10 och 20.10. Det gäller tills vidare – om cirka fyra veckor ska kommunen utvärdera hur det gått, och fatta ett nytt beslut om öppningarna.
– De här fem öppningarna är ett minimikrav för att vi ska kunna hålla igång verksamheten. Hamnen är en viktig del för hela besöksnäringen, båtgästerna stöttar ju alla näringar i stan. Så det här är inte bara mitt problem, säger Viktor Jansson.
Han uppskattar att det är omkring 10–20 procent sämre beläggning i hamnen i år, jämfört med fjolåret. Problemen med Tosteröbron är dock inte det enda som påverkar:
– Folk får resa utomlands igen och bränslepriserna är höga. Det finns många aspekter att peka på. Vi kommer också från två rekordår i och med coronapandemin. De ojämna åren gör att det är svårt att läsa av statistiken men det är klart en nedgång.
Viktor Jansson hoppas att den nya motorn innebär slutet för Tosteröbrons problem, och att öppningarna kan utökas ytterligare inom kort.
– Garanterat så kommer osäkerhetsfaktorn att finnas kvar nästa år, om man rent praktiskt kan åka till Strängnäs eller inte. Blir det tajt att hinna till en av få öppningar av bron så chansar man som båtägare inte utan då åker man någon annanstans, säger han.