Förslaget går ut på att Åkervägen, vid gränsen mellan gamla villaområdet och nya Måsenområdet, inte ska öppnas igen efter byggandet av de nya flerfamiljshusen. Vägen har varit avstängd i snart tre år.
– Folk har vant sig att åka andra vägar under den här tiden, och att öppna Åkervägen igen vore att skapa en genomfartsväg ut till Finningevägen. Det fungerar inte här på de smala vägarna, säger Gellert Hardi Kovacs.
Personerna bakom förslaget menar att de nära fyrahundra nya lägenheterna kommer att ge ett rejält ökat trafikflöde genom villaområdet längs Orrspelsvägen där trottoarer saknas och barn och unga går och cyklar direkt på vägen till och från skola och förskola, och idrottsaktiviteter på Larslunda.
– Mer än trettio personer har uppenbarligen varit inne och röstat på vårt e-förslag för i går (läs måndag) togs det upp på kommunfullmäktige, säger Per Ivar Trostemo. Han var där och fick tre minuter på sig att berätta för politikerna om bakgrunden.
Nu har kommunen upp till ett år på sig att fatta ett beslut.
Det är ett tiotal familjer boende i villaområdet som tillsammans har skrivit under förslaget om att ändra i fastställd detaljplan. Detta för att öka person- och trafiksäkerheten för bilister, cyklister och fotgängare på kort och lång sikt i såväl villaområdet som Måsenområdet.
– Jag är aldrig ute på gatan med mina barn för folk kör så fort här, säger Belma Resic Vilander som oroas över om det skulle bli ännu mer trafik. Tidigare fanns farthinder i form av blomlådor i området, men det är inte längre tillåtet.
– Det finns inga trottoarer på gatorna i villaområdet så redan nu är det lite kaos med cyklande och gående barn på väg till skola och förskola till exempel. Om det öppnas här blir det mångdubbelt fler bilar, säger Gellert Hardi Kovacs som själv har två små barn och tycker att om Åkervägen öppnas igen är minimikravet att trottoarer anläggs på Åkervägen och Orrspelsvägen ut mot Finningevägen.
Det är just barnperspektivet som är i fokus i e-förslaget och anmälarna hänvisar till bland annat barnkonventionen.
– Och i kommunens översiktsplan för 2040 står det att gång- och cykelbanor för oskyddade trafikanter är prioriterade, säger Per Ivar Trostemo. Han visar på en karta över området att den vägen som används idag är betydligt säkrare med gång- och cykelbanor och övergångsställen, till skillnad mot de gator som skulle bli aktuella om Åkervägen öppnas igen.