Inga fler "Klassens ..." på Paulinska: "Det blir bekymmersamt"

Vem blir "klassens Casanova"? Eller "klassens influencer"?
På Paulinska skolan i Strängnäs är svaret: Ingen.
– Det är en form av maktmissbruk att sätta en etikett på någon annan, säger Ida Brånn, rektor på Paulinska.

Paulinska skolan har satt stopp för elvernas utnämningar till "Klassens ..." sen ett år tillbaka.

Paulinska skolan har satt stopp för elvernas utnämningar till "Klassens ..." sen ett år tillbaka.

Foto: Anna Hübsch

Strängnäs2025-06-13 17:20
  • Paulinska skolan i Strängnäs har förbjudit traditionen med "Klassens ..."-utnämningar, som rektor Ida Brånn kallar "en form av maktmissbruk" där elever kan tillskrivas etiketter som kan såra.
  • Beslutet har fått positiv respons från vårdnadshavare och på sociala medier, trots initiala protester från vissa elever.
  • Skolan vill skydda elevernas rätt till sin egen identitet och undvika att skapa obehag eller förstärka negativa upplevelser.

Sen flera år tillbaka i tiden har det varit tradition på skolor runt om i landet att eleverna själva ger sina klasskamrater olika titlar.

"Klassens pratkvarn" och "klassens sovmorgon" är bara några exempel på vad som kan tecknas ner på papptallrikar som sen hängs runt halsen på personen som klassen tycker gjort sig förtjänt av titeln.

Men på Paulinska skolan i Strängnäs har Ida Brånn sen ett år tillbaka satt stopp för traditionen.

– När jag började här som rektor för två år sen så insåg jag mot slutet av första året att det var många elever som pratade om de här utnämningarna. Då kände jag att vi behövde ta en dialog om det här med våra elever.

– De här tallrikarna är ju en form av maktmissbruk när man sätter en etikett på någon annan, säger Ida Brånn.

"De här tallrikarna är ju en form av maktmissbruk när man sätter en etikett på någon annan", säger Ida Brånn, rektor på Paulinska skolan.
"De här tallrikarna är ju en form av maktmissbruk när man sätter en etikett på någon annan", säger Ida Brånn, rektor på Paulinska skolan.

Bland eleverna möttes beslutet först av en del sura miner. En del hade sett fram emot att få vara en del av vad man uppfattat som en tradition, men samtidigt förstod de flesta att det fanns de som kunde bli ledsna av utnämningarna.

– De kunde förstå att man ibland inte vet allt om sina klasskamrater, så att man kan råka sätta benämningar som är väldigt personliga eller för tankarna till personliga trauman. 

Bland vårdnadshavare var beskedet däremot högst uppskattat. Flera hörde av sig och var tacksamma för att skolan tog en tydlig ställning mot fenomenet och den här formen av kränkningar, berättar Ida Brånn.

Responsen har även varit positiv på sociala medier. I ett Facebook-inlägg förklarar rektorn beslutet och i kommentarsfältet har det mötts av nästan uteslutande positiva kommentarer.

"Perfekt!!! Det har aldrig varit trevligt!!", skriver en person.

"Mycket bra och jag hoppas att övriga skolor i kommunen tar efter!", skriver en annan.

– Jag tänker att ingen arbetsplats i Sverige håller på med det här på till exempel en APT eller som en sommarhälsning. Det skulle aldrig landa väl i vuxenvärlden, så vi kan inte tala om för våra barn till att det är okej heller, säger Ida Brånn.               

Var det någon särskild händelse som föranledde beslutet?

– Nej. Det var bara ett ställningstagande från vår sida.                 

Varken i år eller under fjolåret kunde Ida Brånn se en enda tallrik runt elevernas halsar.                         

Har ni övervägt att låta traditionen fortsätta men utan att eleverna får skriva epitet med negativa konnotationer?

– Jag vet att det finns en del skolor där man gör det här på skoltid med en vuxen och bara skriva positiva utmärkelser. Jag tycker att det blir bekymmersamt då eleverna är i en beroendeställning till de vuxna på skolan och jag tycker att det blir knepigt att de då ska ta sig rätten att sätta en identitet på en elev.                                              

– Vi tycker att våra elever har rätt till sin egen identitet och inte att någon annan ska fastställa vad den är, oavsett om den är negativ eller inte. Om man till exempel skulle sätta "lärarens favorit" så skulle inte det landa särskilt snyggt. Det är skillnad från att ge positiv återkoppling till en elev, säger Ida Brånn.                                           

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!