Inga nya elever tas in på resursskolor

Intagningsstopp råder till Isabellaskolan och Lagmansskolan.

Strängnäs2015-01-22 05:45

Utbildningskontoret har låtit göra en översyn av resursskolorna Isabellaskolan och Lagmansskolan. Den pekar på flera utvecklingsområden, bland annat behöver olika slags riktlinjer tas fram för att tydliggöra arbetsprocesserna. Resursskolornas organisation är en annan springande punkt i rapporten som har gjorts av Kind, Karolinska institutet center of neurodevelopmental disorders.

I väntan på eventuella ställningstaganden och beslut som en följd av översynen råder intagningsstopp.

– Vi kartlägger och kvalitetsgranskar verksamheten. Vad har vi för kompetens? Behöver vi omforma stödet? Processen pågår, den är inte avslutad. Och innan vi vet hur det blir tar vi inte in några nya elever, säger utbildningschef Inger Pripp som har beställt översynen.

På Isabellaskolan går elever med psykosociala funktionsnedsättningar, medan Lagmansskolan har elever med tillstånd inom autismspektrumet. För närvarande har skolorna sju respektive tolv elever.

– En del föräldrar har hört av sig med frågor, säger skolornas rektor Tor Ahlmark och berättar att han fått säga nej till förfrågningar om platser på skolan.

Samtidigt avvaktar Strängnäs kommun hur det ska gå i förvaltningsrätten för Linköpings kommun, som driver liknande resursskolor. Skolinspektionen anser att det strider mot skollagen att varaktigt placera elever i behov av särskilt stöd i de skolorna. Enligt myndighetens mening ska det stödet ges i elevens ordinarie klass, inte i en separat skola. Om Linköping inte organiserar om sin skolverksamhet kan kommunen bli tvingad att betala 700 000 kronor. Vitesföreläggandet har överklagats och den rättsliga processen pågår.

– Det är skolformen, att det är skolor med en egen rektor, som är problemet. Det går att hantera det genom att skapa särskilda undervisningsgrupper i stället men det kräver en annan organisation, säger Lars Borg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om