När Olle Wennerberg gick i pension från sitt jobb som brandingenjör klarade han av att gå hemma i ett och ett halvt år. Sedan började det krypa i benen av rastlöshet och det var med glädje han tog sig an uppgiften som timanställd busschaufför. Ett yrke som han innan ingenjörskarriären hade under flera år.
– Jag trivs jättebra, tillvaron blir lite trevligare och man har ett socialt liv. Passagerarna är oftast mycket vänliga.
Kallades till chefen
Men nu tvingas han alltså med största sannolikhet sluta. Den 3 april kallade chefen in Olle och meddelade att han på grund av åldern måste sägas upp. Busslink i Sverige har nämligen policyn att inga chaufförer får vara äldre än 70 år. Något som Olle och hans fem kollegor som också passerat åldersgränsen, aldrig upplysts om.
– Det är egendomligt att först då jag skulle fylla 75 fick jag reda på det här. Men vad jag förstår så har lokala Busslink velat ha kvar oss för det fungerar bra, vi är pålitliga och gör det vi ska. Vi kan hoppa in och ta enstaka timmar här och där, som ingen annan hade klarat att försörja sig på.
Kastade in handduken
När de fem sades upp valde några att direkt kasta in handduken och tacka för sig. Olle valde i stället att agera eftersom han tycker att situationen är oacceptabel. Han skickade in en skrivelse till diskrimineringsombudsmannen (DO), där han beskrev sin situation. Därefter tog en förhandling mellan bussarbetsgivarna och Olles fack Sveriges Ingenjörer, över.
Läs hela artikeln i måndagens papperstidning