Lokal modedesigner siktar på Paris

Den första egna modevisningen är nyligen avklarad. Nu laddar Mimi Watz inför modeveckan i Stockholm och drömmer om en egen butik i Paris.

Strängnäs2015-09-09 12:46

På en bakgata i Strängnäs ligger Secondhand-butiken Nästan nytt. Bakom disken står Mimi Watz som äger och driver stället. Men så fort butiksdörren stängs för dagen smiter hon in bakom ett draperi och ägnar sig åt sitt andra jobb, nämligen det som modedesigner. 2014 avslutade hon en flerårig modeutbildning på högskola i London, och därefter skapade hon det egna modemärket Mimi Watz. Den 27 augusti presenterade hon sin första egna kollektion på en salongsvisning på restaurangen Sju rum och kök.

– Jag fick mer uppmärksamhet än jag hade väntat mig, vilket var överraskande men väldigt kul, säger Mimi Watz.

Kollektionen kallar hon för Wild Flower, och inspirationen kommer från indianstammar i området kring Amazonas i Brasilien. Mimi Watz studerade deras kultur i ett halvår innan hon bestämde sig för att låta sig inspireras av den i sitt skapande. Framför allt är det deras vördnad av naturen som gjort intryck på henne, säger hon. Därför har hon valt mycket jordnära färger och matta toner, med en och annan färgklick som en vildblomma mitt i naturen.

I kollektionen, som innefattar både dam- och herrkläder, finns många böljande sjalar, kjolar och släp. Men den historieintresserade kan också se tydliga referenser till det västerländska 1900-talet.

– Jag inspireras alltid av de magnifika siluetterna på 1900-talet. Varje decennium har sin specifika form, säger Mimi Watz.

I kollektionen Wild flower är alla plaggen sydda av återanvända material. Tyg, knappar, dragkedjor och detaljer kommer alltså från andra plagg. Det är ett ställningstagande från Mimi Watz sida, både miljömässigt och etiskt.

– Jag ifrågasätter företag som syr sina plagg i Asien för 20 kronor styck och sedan säljer dem i butikerna för 1 800 kronor, utan att de arbetare som tillverkat dem får del av förtjänsten, säger hon.

Hon är också starkt kritisk till bomullsindustrin som hon menar tär på jordens resurser och behandlar arbetarna som slavar.

– Det är inget du vill tänka på när du köper nya jeans, säger hon.

Själv vill hon inte att hennes skapelser ska massproduceras industriellt – i alla fall inte om hon inte kan garantera schyssta villkor och bra miljötänk genom hela företaget. Helst vill hon arbeta med haute couture, skräddarsydda kläder som sys upp efter kundens mått. Hon liknar det med konst och menar att det finns en annan uppskattning för hantverket och kvaliteten då.

– Men först behöver jag ha en butik i Paris, det är så det fungerar med haute couture, säger Mimi Watz.

Hon berättar att modevisningen livesändes på nätet, och att hon efteråt kontaktades av en talangscout i USA och en butiksägare som vill bli återförsäljare av hennes kläder. Men Mimi Watz är än så länge avvaktande. I stället planerar hon att lägga allt krut på att skapa en ny kollektion för hösten och vintern 2016, som hon vill lansera på vårens modevecka i Stockholm. Hon planerar också att inleda ett samarbete med några andra modedesigners med utgångspunkt i Marocko.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om