— Matematiklyftet är en fortbildning för dem som undervisar i matte. Det har varit en försöksomgång i fyra kommuner förra året där metoden är testad och omarbetad. Det är omarbetningen vi använder nu, säger Marie Högberg, mattelärare på Thomasgymnasiet och en av tre handledare i Matematiklyftet i Strängnäs kommun.
Det är regeringen och Skolverket som ligger bakom Matematiklyftet i vilket mattelärare stöttar varandra genom kollegialt lärande. De ska få bättre metoder och verktyg att utveckla sin undervisning. I slutänden ska det leda till att eleverna når högre resultat på matteproven.
— Det blir ett större samarbete mellan lärare för att mellan varandra sprida den kunskap som finns. Meningen är att eleverna ges möjlighet att lära sig så så bra som möjligt. Det ska i slutänden synas på resultaten, säger Marie Högberg.
Hur ska tre handledare i kommunen hinna allt detta?
— Det är många som undervisar i matte och alla ska ha möjlighet att gå ett år var. Tanken är att det här sedan ska fortsätta på skolorna. Vi startar upp och hjälper till att lyfta fram det positiva som de kan dela med sig till varandra om vad som fungerar och inte.
Berätta om den vetenskapligt förankrade metoden för inlärning?
— Det kollegiala lärandet fungerar. Flera högskolor har tagit fram fortbildningsmaterialet på uppdrag av Skolverket.
Har du som handledare fått utbildning?
— Vi handleder två eller tre grupper var och har gått en handledarutbildning som startade i våras och som fortgår under året. Vi har lärt oss om gruppdynamik, hur man handleder och vi har mentorer att vända oss till om vi behöver.