– Trafikljuset blir preliminärt kvar just på den platsen i två veckor till, säger Roland Åkesson, projektledare på kommunens teknik- och servicekontor.
Det var i februari som tidningen berättade om gång- och cykelbanan som skulle anläggas för att binda ihop centrala Strängnäs och den nya stadsdelen som växer fram i Bresshammar på Tosterön.
Trafikljuset flyttas vartefter i nordvästlig ritning och är just nu placerat i den korsning där bilar och bussar svänger in mot skolorna i Sundby park.
Det föranleder extra mycket köer.
Roland Åkesson tror att det ska bli enklare att svänga in från Enköpingsvägen om ungefär två veckor då trafikljuset flyttas en bit norrut.
– Trafikljuset behöver vi använda till slutet av oktober. Därefter kan entreprenören utföra sina arbeten på den blivande cykelbanan och måste inte vara ute på Enköpingsvägen. Men arbetet i korsningen har dragit ut på tiden på grund av en fjärrvärmeledning i marken, säger Roland Åkesson.
Peter Jedar är rektor på Strängnäs Montessori, en av många skolor och förskolor i Sundby park.
– Vi har 600 elever och många av de yngre brukar få skjuts, säger han.
Skolan fick i lördagens tidning indirekt kritik för att föräldrar använder en vändzon på Frejastråket för att lämpa av barn, men även hämta dem. Något som innebär att bilförare bryter mot trafikreglerna. En bostadsrättsförening på den aktuella gatan har kopplat in polisen.
– Vi gör vad vi kan, skickar infobrev och talar med föräldrar, säger Peter Jedar.
Han kan bara konstatera att ”situationen kring skolan är galen” främst mellan 08.00 och 08.10.
– Det finns en stor grusparkering mitt emot oss, där tycker jag att föräldrarna ska släppa av barnen. Att vissa väljer andra alternativ beror på lathet och tidsbrist.
Områdespolisen Sanna Granbeck och Krister Pihl i kommunens trafikgrupp besökte området under måndagseftermiddagen för att skaffa sig en lägesbild.
– Vi var runt i en och en halv timme och pratade med folk, i första hand boende. Detta är ett problem och vi skissar på olika lösningar. Det blir ett möte dit vi tänker kalla flera intressenter någon gång efter den 26 september när trafikgruppen haft sitt nästa möte, säger Sanna Granbeck.
Gång- och cykelbanan vid Enköpingsvägen beräknas vara farbar någon gång under våren 2020. Då finns asfalten på plats.