P-skiva i två timmar gällde tidigare på parkeringen i centrum. Det har utnyttjats på ett ohållbart sätt. Det är inte bara kunder till Ica Bengtssons och Systembolaget som ställt sig där.
– Vi har fått höra från många sedan en lång tid tillbaka att det är många som använder den som en pendlarparkering. Man tar bilen till jobbet i centrala Strängnäs, ställer sig där och sen går man och tar en paus vid två, tre tillfällen per dag och skjuter fram p-skivan ett par timmar, säger Andreas Sandberg, förvaltare på Arwidsro, som äger fastigheten där Ica Bengtssons och Systembolaget ligger – och den tillhörande parkeringen.
Det har inneburit att många bilister står där, betydligt längre än de två timmarna som p-skivan tillåter. Det blir svårt för kunderna att hitta en parkeringsplats – framför allt innan helger när det är hög omsättning på parkering och högt tryck i butikerna.
Arwidsro har känt en längre tid att det krävs en förändring. En dialog har pågått med Securitas för att hitta en lösning. Men det har varit svårt.
– Den här parkeringsplatsen har varit ganska hårt ansatt av fordon under många år, och vi har väl varit i dialog med vårt nuvarande övervakningsbolag Securitas om att gå vidare med en lösning med dem för att komma till bukt med det här.
Det har krävts mycket resurser från Securitas för att kontrollera att bilisterna bara står där i två timmar.
– För att ett parkeringsbolag ska komma till rätta med den saken så måste man ägna sig åt att göra ventilmarkering, för att kunna bevisa för en bilist att man har fuskat med den här tidsangivelsen på p-skivan. Och de resurserna har de inte riktigt haft. Vi har varit i dialog med dem om de skulle kunna skaffa fler resurser, men inte landat i någon lösning.
Nu har den uppmärksamm kanske noterat att skyltarna om p-skiva plockats ner vid parkeringen. De har i stället ersatts – av kameror.
Kamerorna kommer att läsa av bilens registreringsnummer när den rullar in på parkeringen. Och när den lämnar. Systemet är skapat av parkeringsbolaget Parkman.
Kostnaden är tio kronor per påbörjad halvtimme. Men, de två första timmarna kommer fortfarande vara gratis. Därefter debiteras man. Det finns också en maxavgift.
– Sen kan man inte åka ut och sen åka in igen och få två nya timmar. Utan det är två timmar per dygn, säger Andreas Sandberg.
Den preliminära planen är att dra igång med det nya systemet på måndag, den 7 april.