Incidenten inträffade den 7 januari och anmäldes till Ivo, inspektionen för vård och omsorg, drygt tre månader senare.
– I Strängnäs kommun är vi benhårda på att anmäla när brister upptäcks. På den punkten är vi väldigt noggranna, säger Thord Mordin.
Men här dröjde det alltså cirka 100 dagar innan det blev av?
– Det kan låta som en lång tid, jag håller med dig. Men man behöver verkligen samla ihop all fakta innan en anmälan kan gå iväg. Annars kanske Ivo undrar vad som avses.
Det som tycks ha hänt är att omsorgstagaren anlände till daglig verksamhet innan den öppnat för dagen.
Det ska ha uppstått en timmes glapp.
I anmälan står att läsa: "Brukaren har särskilda behov med utmanande beteende som kunde ha medfört allvarliga händelser."
Enligt samma anmälan satt omsorgstagaren i taxi och väntade.
Thord Modin har dock inte samma bild av händelsen.
– Nej, jag tror att omsorgstagaren fick stå ute och vänta. Även om inget hände ser vi allvarligt på incidenten. Hen hade ju kunnat försvinna.
Så vem ska skuggan falla över?
– Det är boendet. De har inte meddelat den nya tidpunkten till daglig verksamhet. Men det handlar om den mänskliga faktorn.
Så vad händer framöver?
– Ivo tittar på anmälan. Sen blir det till att uppdatera rutiner och handlingsplaner.
Incidenten i början av året har också varit föremål för en Lex Sarah-utredning som numera är avslutad.
Tidningen har sökt Åsa Greijer, utvecklingsledare på socialkontoret, som står bakom Ivo-anmälan.