2013 påbörjas omvandlingen till dubbelspår genom centrala Strängnäs och efter tredagarsmötet har två förslag utvecklats. Båda tar fasta på att bygga bort nivåskillnaderna mellan Långberget och perrongen genom ett bygge "i luften".
– Vi vill ha en lång glasbyggnad ovanför spåren med utsikt ner mot sta´n. Det ska innehålla café, information och kanske livsmedel, säger Mika Määttä, arkitekt och gruppledare för förslaget Utsikten.
Det andra förslaget (döpt till Från köksingång till huvudentré) påminner om det förra men förlägger stationsbyggnaden under och i anslutning till Södertäljevägen. Här ska bussar kunna stanna för av- och påstigning utefter boulevarden. Även här byggs fler bostäder i området och en speciell parkering för mer långväga bussar har ritats in.
På en nivå nära Långberget och ovanför spårområdet har två parkeringsdäck ritats in, så kallad pendlarparkering med anslutande rulltrappor ner till perrongerna.