Prisat UF-företag sprider glädje i coronatider

Affärsidén att erbjuda prenumerationer på blombuketter har gett UF-företaget BloomBid UF utmärkelsen Årets tjänst och en biljett till SM i Ung företagsamhet.

Josefine Kihlgren, Caitlin Nzoka, Selina Johansson, Sarah Johansson och Amanda Hedh vid BloomBid UF.

Josefine Kihlgren, Caitlin Nzoka, Selina Johansson, Sarah Johansson och Amanda Hedh vid BloomBid UF.

Foto: Privat

Strängnäs2020-05-14 15:32

– Vi vill göra det enklare för privatpersoner och företag att sprida glädje och bokstavligen sätta färg på vardagen. Det tycker vi behövs extra mycket nu med alla omständigheter som är, säger Selina Johansson som är vd för UF-företaget. 

BloomBid UF från Europaskolan var en av vinnarna när UF Södermanland presenterade årets bästa UF-företag i 13 kategorier den 8 april. Vinnarna presenterades vid en livesändning på organisationens Facebooksida. 

BloomBid UF vann pris för Årets tjänst. UF-företaget har enligt motiveringen "ett affärstänk och ett kassaflöde som gör det möjligt att växla upp arbetet i framtiden. UF-företaget ger dig möjlighet att glädja någon annan nu när vi behöver färg i vardagen mer än någonsin."

– Det var jättekul att det blev vi. Det hade vi inte förväntat oss. Det var så hård konkurrens, säger Selina Johansson. 

Charlotte Göthberg vid Ung företagsamhet Södermanland som samlade juryn till videomöten för att utse vinnarna.
Charlotte Göthberg vid Ung företagsamhet Södermanland som samlade juryn till videomöten för att utse vinnarna.

Prisutdelningen skulle egentligen ha skett i samband med den planerade UF-mässan i Nyköping i mars som inte kunde genomföras med anledning av coronautbrottet. 

– Vi har samlat juryn, som består av cirka 90 personer från Södermanlands näringsliv i olika videomöten för att utse vinnarna med hjälp av de tävlingsbidrag som eleverna skickat in i förväg, vilket har fungerat bra! säger Charlotte Göthberg, projektledare för UF-mässan.

BloomBid UF är ett av de 8 företag som får representera Sörmland på SM i Ung företagsamhet den 18-19 maj, som även det kommer att bli en digital variant. 

BloomBid UF:s affärsidé började växa fram efter att Sarah Johansson tyckte att det hade varit dyrt att skicka blommor, något som hon pratade med sina kompisar om. De hade då ännu inte bestämt sig för vad deras UF-företag skulle syssla med, men företagsläraren Caroline Noreen föreslog att de skulle göra något åt problemet som de hade identifierat. 

– Då såg vi en chans att få en lösning på ett problem. Vi ville göra det enklare genom att göra ett abonnemang, en blomprenumeration, säger Selina.  

Tjejerna gör själva buketterna och levererar dem till kunder.
Tjejerna gör själva buketterna och levererar dem till kunder.

Tjejerna hade inga förkunskaper om blommor, men de gick runt bland blomsterföretagen i Strängnäs och frågade varifrån de fick blommorna till sina buketter. De gjorde också research kring hur man binder buketter. 

– Vi gjorde olika marknadsundersökningar och insåg att det var populärt att vilja ha det här, säger Selina. 

I höstas sålde de sin första blomsterprenumeration. 

– Vid den första leveransen tog det fem-sex timmar att göra buketten. Nu tar det max en timme att göra buketterna och att få dem utlevererade. Man får verkligen in tekniken, säger Selina.  

Antalet blomsterprenumerationer har legat på drygt 15 per månad.
Antalet blomsterprenumerationer har legat på drygt 15 per månad.

En prenumeration innebär att kunden får två buketter varannan vecka. Priset är 399 kronor per månad. Antalet prenumerationer har legat på drygt 15 per månad. 

Under innevarande läsår driver 1 285 gymnasielever i Sörmland totalt 380 UF-företag. Ung företagsamhet är en ideell organisation som sedan 1980 har utbildat barn och unga i entreprenörskap och företagande. Selina Johansson på Europaskolan tycker att det har varit både roligt och lärorikt att driva ett UF Företag. 

– Vi har fått jättemycket lärdomar. Inte bara om blommor och sånt utan allmänt om företagande, marknadsföring, prissättning och allting som har med företagande att göra. 

UF-företagande innebär att elever i gymnasieskolan får testa på att starta, driva samt avveckla ett eget företag under ett år. BloomBid UF avvecklas i maj i samband med att kursen avslutas. 

– Sedan kan vi alltid starta upp det som ett AB om man vill, säger Selina. 

Årets bästa UF-företag

Årets Tjänst
BloomBid UF, Europaskolan

Årets Affärsplan
B(re)ad UF, Europaskolan

Årets Årsredovisning
Straws UF, Europaskolan (drev UF-företag läsåret 2018/2019)

Årets UF-lärare
Erik Tyni, NTI Gymnasiet

Årets UF-skola
Grillska Gymnasiet

Årets Hållbara UF-företag
Bread UF, Europaskolan

Årets Vara
QuickSort UF, Europaskolan

Årets Samhällsentreprenör
Beecover UF, Rinmangymnasiet

Årets Säljare
Linus Lindh, QuickSort UF, Europaskolan

Karta: Europaskolan Strängnäs
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!