Bilens föregångare hade varit i tjänst i 26 år och höll fortfarande en god standard.
– Den skulle ha funkat här i flera år till, men fordonet stämde inte med nutidens tänk, säger räddningschefen.
Terrängbil 4050, som den heter, rymmer alltså 2 000 liter vatten och tre brandmän får plats i förarhytten.
– Bilen kan bidra till att släcka bränder under färd, till exempel i ett dike, berättar Mårten Eskilsson.
– Den är byggd för att klara alla typer av händelser, och åker uppskattningsvis iväg på mellan 50 och 70 larm årligen, förklarar Mårten Eskilsson.
Primärt handlar det om bränder i skog och mark, men även räddning av djur – till exempel hästar.
Kort sagt, fordonet ska smidigt ta sig fram över åkrar och ängar, genom hög snö och förhållandevis djupt vatten.
– En halvmeter i varje fall utan att någonting slås ut, berättar Mårten Eskilsson.
Även vid större händelser ska terrängfordonet kunna komplettera övriga släckbilar.
– Utan problem kan bilen framföras i 100 kilometer i timmen, säger Mårten Eskilsson, som konstaterar att flottan numera har ytterligare ett automatiserat fordon.
Liksom övriga bilar i garaget ses nyförvärvet över ordentligt varje fredag och efter samtliga utryckningar.
– Planen är att den ska hålla i 20 år.
Vad hände med företrädaren?
– Den såldes till Tyskland. Köparen gav oss 430 000 kronor plus moms. Det är bra pengar som går in i vår ordinarie budget.