Kommunens mål är att man ska kunna ta sig med buss till Larslunda från centrala Strängnäs, Åkers styckebruk, Mariefred och Stallarholmen inom en halvtimma.
I dag tar det mer än 30 minuter från Mariefred, enligt en bussutredning som kommunen har beställt från Sweco. Utredningen tar också fram olika alternativ för hur busstrafiken till Larslunda kan utökas, vilket den politiska majoriteten vill.
– Det är en del i det paket som vi gör med Larslundasatsningen mot ökad folkhälsa och ökad tillgänglighet för alla invånare i kommunen. Då blir att öka busstrafiken en avgörande faktor. Man ska uppleva att Larslunda är Stallarholmsbornas, Åkersbornas, Mariefredsbornas och hela Strängnäs kommuns, säger Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande.
Det finns också ett klimatperspektiv.
– Det beslutet tog vi redan för ett antal år sedan när vi ställde om vår kollektivtrafik till att bli helt klimatneutral. Vi kommer också att säkerställa så att Strängnäsborna åtminstone i det initiala skedet kan cykla till Larslunda på ett enkelt sätt.
Jacob Högfeldt berättar att det finns planer på att måla upp huvudstråken på cykelvägar till Larslunda med färg.
– Det ska vara tydligt och enkelt att berätta för sin dotter eller son vilken väg man tar till Larslunda. Man kommer exempelvis att kunna ta den röda, blå eller gröna cykelbanan till Larslunda.
Hur följer trafiksäkerheten efter?
– Vår bild är att med den åtgärden kommer det att bli väldigt tydligt vilka punkter som är känsliga och var vi behöver göra åtgärder.
De målade cykelbanorna och trafikåtgärderna ska vara på plats till de nya hallarna invigs på Larslunda i slutet av augusti. Däremot kommer busstrafiken att utökas senare.
– Busstrafiken kommer med stor sannolikhet först med full kraft att komma till i samband med att vi skiftar trafiken i december.
Hur mycket mer pengar är ni beredda att lägga på busstrafiken till Larslunda jämfört med i dag?
– Det kommer att presenteras i utredningar och underlag. Vi har inga belopp i dagsläget. Men det kommer att bli satsningar på busstrafiken och det kommer att ske i olika steg eftersom vissa delar kräver både fortsatta utredningar och upphandlingstekniska aspekter.
Hur ska ni få folk att i mindre grad ta bilen och att inte skjutsa sina barn och ungdomar med bil?
– Dels genom att förstärka och tillgängliggöra busstrafiken, dels genom att få ner tiden mellan avgångarna så att man ska välja bussen som färdmedel. Den andra delen är att i våra tätorter göra cykeln till ett än mer tydligt färdmedel.
Tidningen har tidigare berättat att kommunstyrelsen har beslutat att alla elever i grundskolan och på gymnasiet, som bor i Strängnäs kommun, ska få gratis busskort.
När kommer det gratis busskort för unga?
– Utredningen pågår och framförallt är det en fråga som trepartssamverkan mellan regionen, bussbolaget och kommunen. Det gör att vi ännu inte vet när det kommer att kunna påbörjas.
Han fortsätter:
– Men vår absoluta ambition är att busskorten ska bli verklighet. Det effektivaste sättet att kunna skapa de här platserna som Larslunda, Hammarens IP eller andra ställen, är att samla idrottslokaler som är oerhört stora investeringar på ett ställe. Men då måste vi göra platserna tillgängliga för alla barn. Annars blir det en fråga som beror på om man har föräldrar som kan skjutsa eller inte och så kan vi inte ha det.