14 procent av de ankommande tÄgen till stationerna i StrÀngnÀs och LÀggesta var minst fem minuter försenade under april. 6 procent av tÄgen var Ätminstone en kvart försenade.
Högst upp pĂ„ förseningsprispallen var tĂ„g 982 frĂ„n Ărebro S till Uppsala C som var hela 91 minuter försenat den 10 april. Dagen med flest förseningar inföll dĂ€remot veckan innan, den 5 april, nĂ€r 32 procent av tĂ„gen var försenade med minst fem minuter.
Sammanlagt var de cirka 1 200 tÄg som stannat vid nÄgon av stationerna i kommunen försenade 56 timmar och 9 minuter.
Katarina Myrberg Àr pressansvarig pÄ MÀlardalstrafik och sÀger att punktligheten för de fem linjerna som MÀlartÄg trafikerar överlag har varit nÄgot sÀmre i april Àn mars.
â I april hade vi bland annat en olycka söder om Stockholm som ledde till ett totalt trafikstopp. Det har ocksĂ„ varit flera fall av obehöriga i spĂ„romrĂ„det, samt ett antal fordonsfel för bĂ„de MĂ€lartĂ„g och andra operatörer, vilket ocksĂ„ pĂ„verkat trafiken, sĂ€ger hon.
I fjol var punktligheten pĂ„ linjen ĂrebroâUppsala, vars tĂ„g bland annat stannar i StrĂ€ngnĂ€s och LĂ€ggesta, 91 procent under april mĂ„nad. StrĂ€ckan hade en total punktlighet pĂ„ 79 procent för hela 2023.
Vad efterstrÀvar ni att hÄlla för nivÄ av punktlighet?
â MĂ„let som bĂ„de vi och den övriga jĂ€rnvĂ€gsbranschen har Ă€r att 95 procent av avgĂ„ngarna ska vara i tid. Det nĂ„r varken vi eller övriga aktörer upp till. Men vi tycker Ă€ndĂ„ att det Ă€r ett relevant mĂ„l som vi mĂ„ste strĂ€va efter.
â Generellt sett om man hĂ„ller en punktlighet runt 90 procent pĂ„ de tĂ„g som gĂ„r, sĂ„ upplevs det ofta av resenĂ€rer som rĂ€tt bra. Nu har vi tyvĂ€rr legat lite under det, och haft fler tĂ„g instĂ€llda Ă€n vad som Ă€r önskvĂ€rt. Trafiken Ă€r inte sĂ„ stabil i dag som vi skulle vilja ha den, sĂ€ger Katarina Myrberg.
Vissa strĂ€ckor av ĂrebroâUppsala-linjen Ă€r enkelspĂ„riga, vilket ibland innebĂ€r att tĂ„g som inte hĂ„ller tidtabellen blir Ă€n mer försenade nĂ€r de mĂ„ste invĂ€nta mötande tĂ„g, berĂ€ttar Katarina Myrberg.
Huruvida det kommer bli fÀrre förseningar de kommande mÄnaderna kan hon inte svara pÄ.
â Vi beklagar att punktligheten inte har legat pĂ„ den nivĂ„ som vi hade önskat. För oss, tillsammans med Trafikverket, ligger full fokus pĂ„ att trafiken ska bli mer stabilare, sĂ€ger hon avslutningsvis.
FrÄn och med den 16 juni kommer driften av MÀlartÄg att övergÄ frÄn MTR till Transdevs regi.