”Skolan måste omdisponera de medel de har”

Varje skolledare har ett ansvar att omfördela resurserna som de har. De kan inte alltid räkna med pengar utifrån när elever behöver stöd.
Det menar Tor-Erik Lillsebbas, biträdande bildningschef, apropå kritiken som riktas mot neddragningen av elevassistenttid för Anton Gustafson.

Strängnäs2010-06-29 08:17

Den tjänsteman som är ansvarig för beslutet om minskat stöd finns på Resurscentrum och har inte gått att nås på grund av semester. Tor-Erik Lillsebbas å sin sida säger att han inte kan uttala sig om det specifika fallet eftersom han inte är insatt i det. I stället väljer han att i stora drag berätta hur kommunen resonerar kring fördelningen av elevassistenter.

Skolan har ansvaret

Ansvaret för omfattningen av elevstöd ligger helt och hållet hos respektive skola, säger han.

– I elevpengen finns en tilldelning som gäller all undervisning. Även från den vanliga elevpengen tas pengar till elevstöd.

Rektorerna har en skyldighet att avsätta resurser för de behov som finns och inte förvänta sig externt stöd som en tilldelad elevassistent utgör, påpekar han. Omfattningen av stöd för enskild elev är inte alltid lika från år till år och därför omprövas behovet ständigt.

– Rektorn måste ha pengar till de behov som finns. Han eller hon måste helt enkelt omdisponera det inom de standardmedel som finns.

Väl övervägda beslut

Lillsebbas säger att det är mycket möjligt att Anton Gustafson har behov av mer assistenttid än en halvtid, men han tror också att Resurscentrum fattar väl övervägda beslut utifrån den kompetens de har med tillgång till psykologer, kuratorer och andra experter.

Att det i grunden handlar om besparingsiver håller han inte med om:

– Vi har inga besparingar i budgeten för 2010.

Däremot kan det vara så att behoven ser olika ut mellan terminerna.

– Det kan ju ha uppkommit fler barn med behov nu till hösten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om