En liten grupp med idrottslärare och fritidspedagoger trampar runt i en tät skogssluttning. En av dem lägger en påsklämma på ett gammalt gränsröse. En annan ritar upp en "skattkarta". När de återsamlas med resten av kursdeltagarna ska de byta kartan med en annan grupps karta och leta upp deras "skatt".
Naturskyddsföreningens kurs "Mer friluftsliv i skolan" har samlat en entusiastisk skara med idrottslärare, andra lärare och pedagoger vid Gorsingelund.
Torbjörn Wrange, utomhuspedagog på Karlstads naturskola, berättar om syftet med kursen.
— Det handlar om att fortbilda lärare och ge dem en trygghet i att gå ut med eleverna. De ska kunna skala bort störningsmoment genom att ha övningar som engagerar eleverna.
Att vistas i naturen har flera fördelar jämfört med det slutna klassrummet enligt Torbjörn Wrange.
— Utrymmet främjar lärandet. Forskning visar att stressen minskar. En elev med ADHD kan springa av sig här ute utan att störa andra.