Kommunal enhet i StrÀngnÀs köper tjÀnster av chefens nÀra slÀkt

Åtskilliga miljoner har betalats ut nĂ€r en verksamhet inom StrĂ€ngnĂ€s kommunen anlitat enhetschefens nĂ€rstĂ„endes företag. Nu kan StrengnĂ€s tidning avslöja att ett av avtalen bara Ă€r muntligt och att det saknas dokumentation kring upphandlingen, vilket krĂ€vs enligt lag.

Enheten pÄ StrÀngnÀs kommun har anlitat enhetschefens nÀrstÄendes företag sedan 2017.

Enheten pÄ StrÀngnÀs kommun har anlitat enhetschefens nÀrstÄendes företag sedan 2017.

Foto: Anna HĂŒbsch

StrÀngnÀs2024-07-09 12:38

Nyheten i korthet

  • En enhet inom StrĂ€ngnĂ€s kommun har köpt tjĂ€nster för miljonbelopp frĂ„n ett företag Ă€gt av enhetschefens slĂ€kting.
  • StrengnĂ€s Tidning avslöjar att det saknas dokumentation kring vissa upphandlingar, vilket krĂ€vs enligt lag.
  • Utöver detta har enheten Ă€ven gjort affĂ€rer med ett annat företag dĂ€r enhetschefens slĂ€kting Ă€r VD.

Det var i mars i Är som StrengnÀs Tidning skrev om en visselblÄsarutredning dÀr StrÀngnÀs kommun utretts, vilket SVT Sörmland var först med att rapportera om. Utredningen hade gjorts av jurister pÄ det externa konsultföretaget Insatt och var klar i mars 2023.

Utredningen visar att en enhetschef vid kommunen har skrivit pÄ anstÀllningsavtalen för tvÄ fast anstÀllda medarbetare som chefen Àr mycket nÀra slÀkt med. Juristerna drog slutsatsen att det förelÄg jÀv i det ena fallet och att det inte gÄr att utesluta jÀv i det andra.

Insatts jurister utredde Àven det faktum att den aktuella enheten har anlitat ett företag som Àgs av en nÀra anhörig till enhetschefen. StrengnÀs Tidning har nu gÄtt igenom alla avtal mellan StrengnÀs kommun och enhetschefens nÀrstÄende och tittat pÄ fakturor mellan parterna.

VisselblÄsarutredningen var klar i mars 2023.
VisselblÄsarutredningen var klar i mars 2023.

VĂ„r granskning visar att Ă„tminstone en av upphandlingarna kan strida mot gĂ€llande lag och att StrĂ€ngnĂ€s köpt tjĂ€nster av företaget för mĂ„ngmiljonbelopp. 

I december 2017 skrevs ett ramavtal för perioden 2018-01-01 till och med 2018-12-31 med möjlighet till förlÀngning pÄ upp till tre Är, med ett Är i taget. Avtalet var en annonserad upphandling. Det var en annan person pÄ enhetschefens enhet som stod som bestÀllare, och avtalet undertecknades av en chef pÄ det kontor som enheten tillhör.

Enligt Mats Lange, inköpschef vid StrÀngnÀs kommun, förlÀngdes detta avtal till 2021-12-31.

Under perioden 2018-01-01 till 2021-12-31 fakturerade enhetschefens nĂ€rstĂ„ende kommunen 7 338 256 kronor.

Mats Lange var inte med nÀr man gjorde upphandlingen 2017 men han sÀger att kommunen vid den tiden köpte mer tjÀnster externt Àn man gör i dag.

I fallet med enhetschefens nÀrstÄendes bolag sÄ gjordes ingen annonserad offentlig upphandling efter 31 december 2021. SkÀlet var att den berörda enheten uppgett till inköpsenheten att det inte lÀngre fanns nÄgot behov.

– SĂ„ har det förmodligen gĂ„tt till i detta fallet, det skulle jag sĂ€ga, sĂ€ger Mats Lange.

I stÀllet gjordes en konkurrensutsatt direktupphandling i december 2021 dÀr enhetschefens nÀrstÄende vann. Men nÀr tidningen kontaktar kommunens inköpsavdelning kÀnner man dÀr inte till direktupphandlingen.

NĂ€r tidningen i stĂ€llet frĂ„gar den berörda enheten om avtalet frĂ„n 2021, svarar en anstĂ€lld via mejl att det inte finns nĂ„got skriftligt avtal ”dĂ„ det var konkurrensutsatt direktupphandling med muntlig tilldelning samt via mejl 2021”.

Tidningen har begÀrt att fÄ ut all dokumentation kring upphandlingen frÄn 2021. Det enda som finns Àr offertförfrÄgan frÄn kommunen. Dessutom har en anstÀlld i sin dator kvar mejl frÄn tvÄ företag som lÀmnade anbud, samt kommunens svar till bolagen, dÀr det vinnande anbudet alltsÄ kom frÄn företaget som Àgs av enhetschefens anhöriga. Enligt en anstÀlld pÄ enheten ska ytterligare ett företag ha tillfrÄgats via telefon men avböjt att lÀmna anbud, vilket inte finns registrerat.

Enligt lagen om offentlig upphandling krÀvs det att det finns dokumentation om upphandlingar om det handlar om sÄ stora summor som det gör i det aktuella fallet. Bolaget har under 2022 och 2023 fakturerat kommunen för sammanlagt drygt 1,2 miljoner kronor inklusive moms.

– Att dokumentera genomförandet av en upphandling, det mĂ„ste man göra nĂ€r upphandlingens vĂ€rde överstiger 100 000 kronor. Det har den upphandlande organisationen en skyldighet att göra. Dokumentationen ska vara tillrĂ€cklig för att kunna motivera den upphandlande organisationens samtliga beslut under upphandlingens alla skeden, sĂ€ger Victoria Westergren, jurist vid Upphandlingsmyndigheten.

Hon sÀger ocksÄ:

– KĂ€nner man sjĂ€lv att det finns risk för jĂ€v sĂ„ bör det finnas incitament till att faktiskt vara extra noggrann med dokumentationen.

Victoria Westergren Àr jurist vid Upphandlingsmyndigheten. "KÀnner man sjÀlv att det finns risk för jÀv sÄ bör det finnas incitament till att faktiskt vara extra noggrann med dokumentationen.", sÀger hon till tidningen.
Victoria Westergren Àr jurist vid Upphandlingsmyndigheten. "KÀnner man sjÀlv att det finns risk för jÀv sÄ bör det finnas incitament till att faktiskt vara extra noggrann med dokumentationen.", sÀger hon till tidningen.

Vad hÀnder om dokumentationen saknas?

– Det kan inte hĂ€nda mer Ă€n att tillsynsmyndigheten, som Ă€r Konkurrensverket, fattar ett tillsynsbeslut och sĂ€ger att det finns brister i dokumentationsskyldigheten vilket innebĂ€r att den upphandlande organisationen har agerat fel enligt upphandlingslagstiftningen.

Vad sÀger lagen om jÀv vid direktupphandling?

– I upphandlingslagstiftningen finns det inga specifika jĂ€vsregler utan det regleras frĂ€mst i kommunallagen och förvaltningslagen. DĂ€remot sĂ„ har du i upphandlingslagstiftningen den grundlĂ€ggande upphandlingsprincipen om likabehandling. Likabehandlingsprincipen innebĂ€r att alla leverantörer ska behandlas lika i upphandlingen vilket i princip innebĂ€r att det inte fĂ„r förekomma jĂ€v.

– Skulle det visa sig att den som fattat beslut om att tilldela det direktupphandlade kontraktet till en viss leverantör har ett personligt intresse av att kontraktet tilldelas denna leverantör, dĂ„ Ă€r det alltsĂ„ frĂ€mst kommunallagens eller förvaltningslagens regler om jĂ€v som trĂ€der in. Om man anser att en myndighet, kommun eller region har agerat felaktigt finns det en möjlighet att göra en anmĂ€lan till Justitieombudsmannen, sĂ€ger Victoria Westergren.

Mats Lange, inköpschef vid inköpsenheten pÄ StrÀngnÀs kommun:

– DirektupphandlingsgrĂ€nsen Ă€r 700 000 kronor per Ă„r eller per avtal. Man kan alltsĂ„ inte teckna ett lĂ„ngt avtal, om det skulle innebĂ€ra att kontraktsvĂ€rdet blev för högt.

Mats Lange ger ett exempel:

– Vi sĂ€ger att man handlar för 300 000 kronor per Ă„r, dĂ„ kan man inte teckna ett femĂ„rigt avtal för dĂ„ blir kontraktsvĂ€rdet över 700 000 kronor. Om man köper nĂ„got under Ă„ret till mer Ă€n 700 000 kronor sĂ„ ska man göra en annonserad upphandling, förklarar Mats Lange.

Bolaget, vars Ă€gare Ă€r chefens nĂ€ra anhöriga, har fakturerat strax under 700 000-grĂ€nsen de tvĂ„ senaste Ă„ren, 2022 var summan 617 314 kronor och 2023 616 002 kronor.

Kan företag i praktiken undvika att göra en offentlig upphandling genom att systematiskt hĂ„lla sig precis under den grĂ€ns pĂ„ 700 000 kronor som krĂ€vs per Ă„r eller per avtal?

– Rent tekniskt sĂ„ Ă€r det fullt möjligt att direktupphandla under 700 000 kronor. Men har man ett behov som strĂ€cker sig under vĂ€ldigt lĂ„ng tid och lĂ€gger sig pĂ„ 699 000 varje Ă„r sĂ„ bör man i stĂ€llet göra en annonserad upphandling, sĂ€ger Mats Lange.

Enhetschefens nÀrstÄende har genom sitt bolag fÄtt ta över arbetsuppgifter som anstÀllda pÄ StrÀngnÀs kommun tidigare utförde.

Oftast har företaget fakturerat 20 timmar för en helg, och dÀrtill har ytterligare timmar för uppgifter som bara görs vissa helger tillkommit.

En person med insyn som tidningen har pratat med sÀger att helgarbetet inte tar 20 timmar.

– Nej, det tar absolut inte 20 timmar. Om det Ă€r jĂ€ttemycket tar det fem timmar lördag och fem timmar söndag.

Ytterligare en person med insyn sÀger:

– Helgjobbet tog inte 20 timmar nĂ€r jobbet lĂ„g pĂ„ kommunanstĂ€llda.

– Jag har tĂ€nkt "hur vĂ„gar man ha sin slĂ€ktings företag till att göra sĂ„ mycket jobb". NĂ€r det gĂ€ller arbetsuppgifterna pĂ„ helger som lades ut pĂ„ entreprenad sĂ„ fick jag höra att "det var inga anstĂ€llda som ville göra det jobbet nuförtiden". Jag var skeptisk men hoppades att det hade gĂ„tt rĂ€tt till, berĂ€ttar en person med insyn.

En annan med insyn sÀger sÄ hÀr:

– Det blev tjafs nĂ€r enhetschefens favoriter fick de bĂ€sta dagarna. Hade schemat skötts snyggt sĂ„ hade anstĂ€llda velat göra jobbet pĂ„ helgerna. MĂ„nga sĂ€ger att "det Ă€r synd att vi inte har de uppgifterna lĂ€ngre". Det skulle bli mycket billigare om det gjordes av kommunanstĂ€llda.

Och en annan person sÀger:

– Arbetsuppgifterna var schemalagda för de anstĂ€llda innan, och det fungerade. Folk tyckte att det var konstigt att vi sjĂ€lva inte kunde göra uppgifterna.

Trots visselblÄsarutredningen 2023 fick enhetschefens nÀrstÄende teckna ett nytt avtal med kommunen 2024.
Trots visselblÄsarutredningen 2023 fick enhetschefens nÀrstÄende teckna ett nytt avtal med kommunen 2024.

Den 8 februari 2024 tecknade den aktuella enheten ett nytt avtal med chefens nÀrstÄendes bolag. Detta avtal har enligt Mats Lange inte genomgÄtt en större annonserad upphandling. IstÀllet rör det sig om en direktupphandling utförd av den aktuella enheten utan inköpsenhetens medverkan. Det Àr inte enhetschefen som har skrivit under avtalet utan det Àr samma person som ocksÄ var bestÀllare vid avtalet 2017.

– Det Ă€r inte ett “upphandlat” avtal i den bemĂ€rkelsen att det Ă€r resultatet av en större annonserad upphandling, förklarar Mats Lange. 

– Det Ă€r en direktupphandling.

Avtalet 2024 tecknades alltsÄ efter visselblÄsarutredningen som var klar i mars 2023.

Dessutom visar tidningens granskning att den kommunala enheten Ă€ven gör affĂ€rer med ett annat företag med koppling till dess chef – det aktuella bolagets vd Ă€r chefens mycket nĂ€ra slĂ€kting.

Mellan januari 2022 och maj 2024 finns sammanlagt 417 fakturor frĂ„n slĂ€ktingens företag till StrĂ€ngnĂ€s kommun pĂ„ ett totalt belopp pĂ„ 974 441 kronor.
Dock Àr det inte alla rÀkningar som gÄr till just enhetschefens avdelning utan Àven andra enheter pÄ kommunen gör köp hos företaget.

Tidningen har pratat med personer med insyn pÄ den aktuella enheten.

– Vi hade fĂ„tt anlita det företaget för lĂ€nge sedan. Sedan fick vi inte lĂ€ngre anlita det, men nĂ€r enhetschefens slĂ€kting tog över företaget skulle vi plötsligt anlita företaget igen, sĂ€ger en kĂ€lla.

– Man fĂ„r höra att "vi gĂ„r dit för det ligger Ă€ndĂ„ sĂ„ nĂ€ra", sĂ€ger en annan kĂ€lla.

Ytterligare en person med insyn uttrycker sig liknande.

– Enhetschefen har sagt: "Det Ă€r ju bra att handla dĂ€r. Det Ă€r ju sĂ„ nĂ€ra", berĂ€ttar personen.

Tidningen har pratat med den aktuella enhetschefen.

Varför anlitar den enhet som du Àr chef för din nÀrstÄendes företag?

– Det Ă€r ju inte sĂ„ att jag anlitar, om ett företag rĂ€knar pĂ„ en upphandling och det företaget vinner sĂ„ har det gĂ„tt regelrĂ€tt till.

Men tidningen har sett fakturor frĂ„n 2017 som bevisar att hen stĂ„r som bestĂ€llare – innan det hade gjorts nĂ„gon upphandling.

Faktura frÄn 2017 dÀr enhetschefen Àr referens pÄ fakturan frÄn sin nÀrstÄendes företag. Vid denna tidpunkt fanns inget avtal mellan kommunen och enhetschefens nÀrstÄende.
Faktura frÄn 2017 dÀr enhetschefen Àr referens pÄ fakturan frÄn sin nÀrstÄendes företag. Vid denna tidpunkt fanns inget avtal mellan kommunen och enhetschefens nÀrstÄende.

Varför fortsÀtter ni att anlita din nÀrstÄendes bolag?

– Jag tror inte att det Ă€r olagligt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Jag Ă€r inte involverad i den upphandlingen alls. Jag har medvetet hĂ„llit mig utanför de upphandlingar dĂ€r det finns eventuella anhöriga som rĂ€knar pĂ„ det.

Varför handlar din enhet hos ett bolag som en annan nĂ€rstĂ„ende Ă€r vd för? 

– Det Ă€r utav de skĂ€len att det ligger nĂ€ra och att det har de sakerna som vi behöver. Och vi kan inte hĂ„lla lager heller. Jag visste inte att hen var vd.

Du visste inte att din nÀrstÄende var vd pÄ bolaget?

– Nej, jag har inte vetat att hen var vd. Jag visste att hen var nĂ„gon slags chef. Vi har handlat dĂ€r i mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r och hen fanns inte ens pĂ„ det företaget nĂ€r vi började handla dĂ€r.

Men tidningen kan se att enhetschefen pÄ Facebook har gillat en tidningsartikel som enhetschefens nÀrstÄende Àr med i och dÀr det klart och tydligt stÄr att hen Àr platschef och vd pÄ företaget.

"Den Àr svÄr den frÄgan, det tycker jag", sÀger den tillförordnade kontorschefen pÄ frÄgan om det Àr lÀmpligt att det finns ett nÀra slÀktförhÄllande mellan enhetschefen och den som Àger det anlitade företaget.
"Den Àr svÄr den frÄgan, det tycker jag", sÀger den tillförordnade kontorschefen pÄ frÄgan om det Àr lÀmpligt att det finns ett nÀra slÀktförhÄllande mellan enhetschefen och den som Àger det anlitade företaget.

Tidningen har ocksÄ pratat med den tillförordnade kontorschefen pÄ det kontor enheten tillhör.

Kan du kommentera lÀmpligheten i att en enhet pÄ kommunen köper tjÀnster av ett företag som drivs av en nÀra anhörig till den aktuella enhetens chef?

– För det första tycker jag att det Ă€r jĂ€tteviktigt att jĂ€v aldrig ska förekomma. Att vi ska vara helt transparenta och att kommunens upphandlingar gĂ„r rĂ€tt till.

Men Àr det lÀmpligt?

– I de situationerna blir det alltid spekulationer. Men det viktigaste Ă„terigen Ă€r att man har gĂ„tt rĂ€tt tillvĂ€ga. Jag tycker att det Ă€r viktigt att stĂ„ fast vid att det har gĂ„tt rĂ€tt tillvĂ€ga.

Har det gÄtt rÀtt tillvÀga?

– Ja det vill jag pĂ„stĂ„ att det har gjort.

Men Àr det lÀmpligt att det finns det hÀr nÀra slÀktförhÄllandet?

– Den Ă€r svĂ„r den frĂ„gan, det tycker jag.

Har kommunens egna riktlinjer om jÀv följts?

– Direkt efter visselblĂ„sarutredningen tog kommunen tag i det. Alla chefer har gĂ„tt pĂ„ utbildning. Det som kunde föras diskussion om, attestrĂ€tten och chefskapet har Ă€ndrats.

SÄ enhetschefen kan inte lÀngre attestera fakturor frÄn sin nÀrstÄendes bolag, vilket tidningen har sett exempel pÄ?

– Nej, precis. Och enhetschefen Ă€r inte lĂ€ngre chef för de anstĂ€llda pĂ„ enheten som hen Ă€r slĂ€kt med. Vi tar till oss av den kritiken som kommer och ser över rutinen. Vi vill ju ha hög trovĂ€rdighet i kommunen.

Enligt lagen om offentlig upphandling mÄste det finns dokumentation om hur en upphandling har gÄtt till. Men det gör det inte i fallet med det muntliga avtalet som slöts i slutet av 2021.
Enligt lagen om offentlig upphandling mÄste det finns dokumentation om hur en upphandling har gÄtt till. Men det gör det inte i fallet med det muntliga avtalet som slöts i slutet av 2021.

Men tillbaka till om allt har gÄtt rÀtt tillvÀga. Det finns ingen dokumentation kring hur det gick till nÀr det muntliga avtalet tecknades mellan den aktuella enheten och enhetschefens nÀrstÄende i december 2021. Det mÄste finnas dokumentation enligt lagen om offentlig upphandling.

– Jag fĂ„r kolla upp det. Jag tycker att inköpsavdelningen Ă€r vĂ€ldigt bra pĂ„ vĂ„r kommun och dĂ€r fĂ„r vi allt stöd vi behöver.

Men hÀr har ni inte tagit stöd av inköpsavdelningen. De kÀnde inte till det hÀr muntliga avtalet.

– Okej. Det mĂ„ste jag fĂ„ kolla upp.

Men hur lÀmpligt Àr det att ni inte har nÄgon dokumentation om hur upphandlingen har gÄtt till?

– DĂ„ fĂ„r vi se till att rĂ€tta till det.

Men dokumentationen ska finnas inom 30 dagar efter att upphandlingen har gjorts.

– Okej. 

Varför har det tecknats ett nytt avtal med enhetschefens nÀrstÄendes bolag i februari i Är trots visselblÄsarutredningen 2023?

– Jag har svĂ„rt att se att vi skulle exkludera det bolaget i upphandlingen. Det hade varit en annan sak om arbetet inte hade utförts bra tidigare. Jag har inte hört nĂ„gra signaler över huvud taget om det. 

Varför har kommunen inte anstÀllt mer personal i stÀllet för att lÀgga ut jobb pÄ entreprenad?

– Under senare Ă„r har vi fĂ„tt mer pengar för att anstĂ€lla mer folk sĂ„ det har vi gjort. Sen har vi vissa arbetsuppgifter som Ă€r i sĂ€song och pĂ„ helg och dĂ„ har vi valt att lĂ€gga ut det pĂ„ entreprenad för det har varit det bĂ€sta ekonomiska för kommunen.

Blir det billigare att lÀgga ut jobb pÄ entreprenad Àn att anstÀllda gör uppgifterna?

– Absolut. Vi mĂ„ste anstĂ€lla fler om vi ska utföra arbetsuppgifter som Ă€r pĂ„ helg och under en intensiv tid under sĂ€song.

Var kommunens behov inom enheten sĂ„ stort att ni var tvungna att köpa tjĂ€nster av det aktuella bolaget 2021 för 1,8 miljoner kronor, 2020 köptes tjĂ€nster för 1,6 miljoner kronor och 2019 var det 1 875 000 kronor?

– Inklusive moms var det. Det var en stor upphandling som skedde för fyra Ă„r dĂ€r det aktuella bolaget vann. DĂ„ hade vi inte lika mĂ„nga anstĂ€llda, dĂ„ köpte vi tjĂ€nster. NĂ€r vi sedan har 2022, 2023 och 2024, sĂ„ har kommunen vĂ€xt och vi har fĂ„tt in vĂ€ldigt duktig personal som har kunnat utföra de arbetsuppgifter som vi tidigare köpte tjĂ€nster för.

Kommunallagen sÀger att "kommuner och regioner ska ha en god ekonomisk hushÄllning i sin verksamhet". Har det skett nÀr 7,3 miljoner kronor har betalats ut bara under avtalstiden 2018-2021 till enhetschefens nÀrstÄendes företag?

– Ja 5,9 miljoner för det andra Ă€r ju moms, utslaget pĂ„ fyra Ă„r. Jag vill pĂ„stĂ„ att det var det.

Tidningen har kÀllor som sÀger att det finns kommunanstÀllda som skulle vilja utföra de arbetsuppgifter som enhetschefens nÀrstÄende fortfarande gör pÄ helger men som kommunanstÀllda gjorde förr.

– Vi har mycket att ta hĂ€nsyn till, veckovilan, man fĂ„r inte jobba hur mycket som helst. Och arbetsuppgifterna Ă€r koncentrerade mycket till sommaren och dĂ„ ska vi ocksĂ„ erbjuda vĂ„ra anstĂ€llda semester. Man har verkligen tittat pĂ„ om det Ă€r billigare att anstĂ€lla personer Ă€n att lĂ€gga ut sĂ€songsdelar pĂ„ entreprenad. Med den ekonomiska ram vi har, Ă€r det hĂ€r det bĂ€sta alternativet.

– Jag har fullt förtroende för hen (enhetschefen), det mĂ„ste jag sĂ€ga. Hen har varit en fantastisk chef.

Den tillförordnade kontorschefen fÄr ocksÄ möjlighet att kommentera att enhetschefen lÄter anstÀllda handla pÄ ett företag dÀr en nÀrstÄende till enhetschefen Àr vd.

– Vi har flera lokala företag i nĂ€rheten av oss som vi handlar av. Jag ser inte att nĂ„gon drar nĂ„gon fördel av att det Ă€r ett slĂ€ktskap dĂ€r.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!