Taxiägaren: "Den värsta svackan under mina 28 år här"

"Just nu lever vi på skolorna." Så säger Nicklas Thörne, vd och ägare av Taxi Strängnäs som i högsta grad känner av coronakrisen.

Nicklas Thörne är ägare av Taxi Strängnäs och Niclas Angelöf dess personalchef. Här syns duon vid fordonet som enkom är avsett för att hämta coronapatienter på sjukhuset.

Nicklas Thörne är ägare av Taxi Strängnäs och Niclas Angelöf dess personalchef. Här syns duon vid fordonet som enkom är avsett för att hämta coronapatienter på sjukhuset.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2020-05-05 13:18

Vi träffas på kontoret på Mästarvägen. Det är måndag förmiddag och verksamheten går på lågvarv.

– Ändå har vi klarat oss relativt bra här, jämfört med till exempel kolleger i Stockholm, konstaterar Nicklas Thörne.

Enligt Svenska taxiförbundets hemsida ökade antalet konkurser i branschen med 237 procent i mars jämfört med föregående månad:

"Taxibranschen har det extremt svårt just nu. Intäkterna i sju av tio bolag har minskat med 60 procent eller mer och läget är akut", uppger Claudio Skubla, förbundsdirektör.

Det som slagit hårdast är privat- och affärsresorna. Körningar till och från Arlanda är ett talande exempel.

– Vi brukar åka dit 150 gånger i månaden normalt sett, i april blev det bara en gång för en hämtning, säger Nicklas Thörne.

Vill folk fortfarande ha skjuts till eller från krogen?

– Nja, antalet resor av den typen har halverats. Storhelger, som påsk och valborg, gick enormt dåligt.

Transporter till Stockholm och till Resecentrum är också närmast utraderade.

– Tur att skolresorna finns, de står för 45 procent av intäkterna.

Sjuk- och färdtjänstresor gör också en nedgång i krisens spår. Nicklas Thörne uppskattar den till cirka 20 procent.

Taxi Strängnäs förfogar över ett större fordon som enkom är avsett för coronapatienter som ska skjutsas hem från sjukhuset.

– Vi täcker upp för ambulansen och chaufförerna sitter skyddade, säger Nicklas Thörne.

Att en kris kunde vara i antågande började bolaget bli varse i slutet av februari.

– När det talades om ett nytt virus i Kina reagerade knappt någon. Därefter dök corona upp i Italien, då började nedgången. Sen störtdök det mesta på bara någon dag bland företags- och privatresor. En sån svacka har jag aldrig upplevt under mina 28 år i branschen.

Givetvis har Taxi Strängnäs tvingats vidta åtgärder. Timanställda, till exempel, får inga uppdrag och några chaufförer har slutat självmant. De som är kvar är permitterade och arbetar 40–80 procent.

– Permitteringarna gäller till och med 30 juni, men kan förlängas. Visst kan vi tvingas till uppsägningar också, säger Nicklas Thörne.

När tror du på en stadig uppgång?

– Tidigast i höst. Vi vet redan att en massa arrangemang i sommar ställts in. Beträffande affärsresor får vi nog vänja oss vid en ny verklighet. Folk kommer inte att åka lika mycket i framtiden när de sett att man kan ha videokonferenser i stället.

Taxi Strängnäs har närmare 50 chaufförer.

Karta: Mästarvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!