Risk för trängsel på Aspö inför midsommar

Bilköer, missade avgångar och stenskott – det är vad trafikanter på länsväg 975 måste räkna med den närmaste tiden.
– Tanken är att grundarbetet ska vara klart till midsommar, skulle den planen inte hålla beror det på vädret, säger projektledaren på Trafikverket, Andreas Borg.

Det kan stundtals bli småkaotiskt i trafiken på Aspö och Oknö.

Det kan stundtals bli småkaotiskt i trafiken på Aspö och Oknö.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2025-06-17 20:34

Det är hela sträckan på cirka 11 kilometer från Aspö handel, förbi kyrkan och Oknöbadet fram till färjeläget vid Arnöleden som ytbehandlas.

Ett jobb som egentligen skulle ha gjorts under vecka 22.

Nu påbörjades det i stället tre veckor senare, på tisdagen.

Varning för stenskott. Skyltarna sitter i höjd med Oknöbadet.
Varning för stenskott. Skyltarna sitter i höjd med Oknöbadet.

Andreas Borg hoppas att arbetet hinner i mål inför storhelgen:

– Det är i princip bara vädret som kan stoppa oss. Vid händelse av regn måste vi pausa. Man kan eventuellt behöva jobba torsdag förmiddag.

Något arbete kommer dock inte att störa midsommarfriden utan i så fall återupptas det nästa vecka och maskinerna ställs undan.

Men fram tills dess varnas för störningar i trafiken.

På vissa partier där vägen är smal krävs både flaggvakter och trafikljus.

Vid infarten från väg 55 varnas för fyra veckors beläggningsarbete. Det beror på att väg 975 kommer att behöva eftersopas när grundarbetet är genomfört.
Vid infarten från väg 55 varnas för fyra veckors beläggningsarbete. Det beror på att väg 975 kommer att behöva eftersopas när grundarbetet är genomfört.

– Det handlar om något tvåkilometersavsnitt där du kan bli en kvart försenad, säger Borg som rekommenderar trafikanter som ska passa färjan till Arnö att ta lite höjd.

Jag såg något om nytt oljegrus i ett inlägg på Facebook.

– Det heter så hos gemene man. Men av oss användes den benämningen på 1990-talet. Nu säger vi ytbehandling. Materialet är annorlunda. Det är en tankbeläggning där vi sprider ut bindemedel över vägen och sedan lägger vi ett stenmaterial ovanpå. När vi sedan vältar vägen så fastnar stenarna på rätt plats och de som inte fastnar sopas bort.

Håligheter täpps till för att förlänga vägens livslängd. Vid tre tillfällen kommer den nya beläggningen att eftersopas.

– Därför behöver vi varna vi för stenskott i ett par veckors tid, förklarar Borg.

Andreas Borg, projektledare på Trafikverket håller tummarna för några nederbördsfria dagar.
Andreas Borg, projektledare på Trafikverket håller tummarna för några nederbördsfria dagar.
Färjan mellan Oknö på fastlandet (nåja) och Arnö avgår en–två gånger i timmen.
Färjan mellan Oknö på fastlandet (nåja) och Arnö avgår en–två gånger i timmen.
Karta: Aspö kyrka
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!